رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرمانشاه:

تمام بزرگراه‌های استان تحت کنترل سامانه هوشمند است/ ۴۰ درصد از اعمال قانون توسط سامانه هوشمند صورت می‌گیرد

گروه استان‌ها- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه گفت: حدود ۴۰ درصد اعمال قانون توسط سامانه هوشمند صورت می‌گیرد، که نسبت به سال گذشته تغییرات داشته است.
کد خبر: ۱۱۹۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳ 25 February 2025

تمام بزرگراه‌های استان تحت کنترل سامانه هوشمند است/ ۴۰ درصد از اعمال قانون توسط سامانه هوشمند صورت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار تابناک در کرمانشاه محمد حیدری در نشست خبری امروز هفتم اسفندماه با اصحاب رسانه، اظهار کرد: افرادی در تصادفات از بین می‌روند که بیشتر جوان هستند، یعنی گروه‌های اصلی، سرپرست خانواده، در این حوادث چه تعداد کودک یتیم شدند، چقدر هزینه‌های مادی در این وضعیت اقتصادی برای مردم دارد.

وی افزود: کار ترافیک یه کار غیربخشی است، نیاز به هماهنگی و همراهی دستگاه‌های مختلفی دارد، در بحث ترافیک حدود ۳۲ دستگاه نقش دارند و پیچیده‌ترین اقدامات در حوزه مدیران حوزه همین کار است، چون شاهد ناهماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم که به دلیل عدم انسجامی که است، تبعات آن در آمار تصادفات تاثیر دارد، خیلی از نقاط به صورت جزیره‌ای کار می‌شود، دستگاه‌هایی که متولی هستند به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه تصریح کرد: عواملی که در بروز ترافیک تاثیر‌گذار هستند شامل، رفتار کاربران ترافیک، راننده، عابر پیاده، سرنشین خودرو یا پیمانکاری که در حوزه احداث است، چقدر در بروز تصادفات تاثیر دارد، ایمنی خودرو، ایمنی زیرساختار، مراقبت‌های درمانی بعد از تصادف چقدر تاثیر دارد، چند درصد از مجروحین در بیمارستان فوت می‌شوند، میزان استفاده از فناوری در این حوزه چقدر است، میزان اثربخشی جرائم چقدر است، فرآیند اعمال قانون توسط پلیس به چه صورت است، میزان هماهنگی مابین دستگاه‌های مختلف به چه میزان است، یعنی اگر آنجایی که بخواهیم، اشاره کنیم که موفق هستیم، یک هماهنگی بین دستگاه‌ها بوده، در چند سال گذشته که در حوزه درون‌شهری خدمت می‌کنیم، مجموعه راهور و شهرداری نقش کلیدی دارند، برنامه‌های خوبی در سطح شهر کرمانشاه در طی چند سال گذشته انجام شده است.

حیدری عنوان کرد: در حوزه توسعه زیرساختار در طی چند سال، چندین معبر در روان‌سازی ترافیک روی انضباط تاثیر داشته احداث شده، معبر شهرک مهدیه به سمت شهرک امام، بزرگراه سرابیان که همیشه گره ترافیکی داشته، شهرک صدرا و پردیس، که ترافیک میدان آزادگان را داشتیم، اقداماتی که در حوزه ایمن‌سازی انجام دادیم، دوربرگردان مقابل شرکت زمزم چقدر حادثه‌ساز بود، در حوزه انضباط، گره‌های ترافیکی در مقاطع خاصی داشتیم از جمله، میدان نیایش، میدان آناهیتا تقاطع‌هایی که انتهای مسکن بود تقاطع میدان، ظفر که همیشه چهار الی پنج نفر از همکاران ما درگیر بودند.

وی ادامه داد: در حوزه هوشمندسازی وضعیت امروز را با گذشته مقایسه کنید، حدود ۴۰ درصد اعمال قانون ما توسط سامانه هوشمند انجام می‌گیرد که نسبت به سال گذشته تغییرات داشته است، سامانه هوشمندسازی در حوزه مدیریت ترافیک بسیار تاثیرگذار است، ۱۳۰ نقطه شهر مجهز به دوربین‌های پایش پلیس و به صورت مستمر تحت کنترل پلیس هستند، مراکز مانیتورینگ ستاد راهور در ایستگاه‌ها، در مجموعه شهرداری، معابر ما تحت کنترل هستند و اشراف پلیس نسبت به معابر تغییر پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه ادامه داد: یکی از فاکتور‌های تاثیر‌گذار در حوزه مدیریت ترافیک، آمار تعداد وسایل نقلیه است، ۷۳۰ هزار وسیله نقلیه فقط با پلاک بومی، درون استان داریم، جمعیت استان حدود ۲ میلیون نفر است و میانگین هر سه نفر یک خودرو در استان دارند، بنابراین می‌بایست بینیم که چه فاکتور‌هایی در مدیریت ترافیک تاثیر‌گذار هستند و چه برنامه‌هایی باید برای آن داشته باشیم که در برابر چالش‌ها غافل‌گیر نشویم.

حیدری گفت: دستگاه‌هایی که متولی هستند، مجموعه شهرداری، پلیس، استانداری، برگزاری جلسات فراساختاری، ترافیک تبدیل به یک دغدغه شده، کار‌ها یکی پس دیگری در حال انجام است، تقاطع میدان سپاه پروژه‌ای بود که چندین سال غیرفعال بود ولی گذشته با اقداماتی که شهرداری انجام دادند، باعث رفع‌گره در آن مقطع شد، پل قره‌سو هم به همین صورت، فاز بعدی کاری که انجام شد تقاطع غیرهمسطح میدان آزادگان یعنی مشکلاتی که در حوزه ترافیک است تبدیل به یک مسئله و دغدغه شده و بعد از آن به دنبال انجام کار هستند، روند اقدامات مقداری کند است ولی می‌بینیم که بخشی از اقدامات شهرداری به سمت توسعه زیرساختی رفته و برای رفع‌گره ترافیکی است.

وی اضافه کرد: تقویت ناوگان حمل و نقل را داشتیم که طی یک الی ۲ سال چه اتفاقاتی افتاده، وضعیت در طی چند سال با اقداماتی که انجام گرفته، بهتر شده است، در حوزه تصادفات، هر ساله یکی از اولویت‌های ترافیکی کاهش جان‌باختگان حوادث ترافیکی نسبت به مدت مشابه است، آماری که امسال داریم، ۱۰ درصد کاهش برای ما در نظر گرفته شده است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه ادامه داد: با مجموعه اقدامات انجام گرفته در مدت یازده ماهه سال ۱۴۰۳، یازده درصد کاهش در تعداد جان‌باختگان را داشتیم، سال گذشته در مجموع معابر درون شهری استان‌ها، ۱۲۳ نفر جان‌باخته داشتیم، امسال ۱۰۹ نفر، ۱۴ نفر کاهش، معادل یازده درصد و در تعداد مجروحین پنج درصد، کاهش داشتیم، شهرستان کرمانشاه جز نهمین کلان‌شهر در کشور است و به صورت میانگین سالانه میانگین ۸۰ درصد تعداد جان‌باختگان مربوط به شهر کرمانشاه است، استانی هستیم بیشترین تمرکز را در مرکز استان داریم، میانگین ۶۰ الی ۶۵ درصد جمعیت استان ساکن شهر کرمانشاه هستند، همین تعداد خودرو در مرکز استان است، با مجموع اقداماتی که انجام گرفته، سال گذشته ۱۰۲ نفر جان‌باخته داشتیم، امسال ۸۴ نفر، ۱۸ نفر معادل ۲۱ درصد کاهش تعداد جان‌باخته در شهر کرمانشاه، تعداد مجروحین چهار درصد، یعنی آن شاخصی که به ما ابلاغ شد، و ما به صورت شهرستانی بومی‌سازی کردیم، شهرستان کرمانشاه ۵۰ درصد بیشتر از شاخص در نظر گرفته، افزایش ارتقا عملکرد در این حوزه داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ادامه داد: با تحلیل‌هایی که در سال‌های گذشته انجام دادیم، میانگین ۸۴ درصد جان‌باختگان مربوط به شهر کرمانشاه بوده، ولی امسال با مجموع اقداماتی که انجام شده، این عدد به ۷۵ درصد رسیده، تحلیل‌هایی که براساس محل وقوع تصادفات، شبکه‌های بزرگراه ما در سال‌های گذشته، بیشترین قدر و سهم را در تعداد جان‌باختگان و مجروحین داشته است، با برنامه‌ریزی‌های کاربردی که داشتیم، با در نظر گرفتن علل وقوع تصادفات و تحلیل‌هایی که انجام دادیم، شاهد بودیم که فراوانی تصادفات در شبکه بزرگراه برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده، حدود ۷۶ درصد، با بررسی علت دریافتیم که سرعت با وقوع تصادفات ارتباط مستقیم دارد، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در وقوع تصادفات، بحث رفتار کاربران ترافیک است، یعنی اقداماتی که انجام می‌شود، علی‌رغم میل باطنی، در راستای حفظ سلامت و حیات همشهریان انجام می‌دهیم.

حیدری اضافه کرد: چشم‌انداز صفر چند اصل دارد، یکی از اصول اخلاقی این است که حیات و سلامت انسان‌ها با هیچ چیز قابل جایگزینی نیست، شاید ببینیم در یک منطقه سرعتکاه باعث تصادف شده، ولی اولویت حفظ جان همشهریان است، در رابطه با آمار شبکه بزرگراهی، در طول یازده ماهه ۵۱ درصد کاهش تعداد جان‌باختگان در شبکه بزرگراهی را داشتیم شاید وقت‌ها انتقاد دارند که چرا سطح بزرگراه، سرعتکاه نصب شده، ولی این آمار نشان می‌دهد که پلیس و مجموعه شهرداری چه هدفی را دنبال می‌کنند.

وی در ادامه افزود: صد درصد شبکه بزرگراهی تحت کنترل سامانه هوشمند است، و با رعایت الزامات هر جایی که نیاز باشد سرعتکاه نصب می‌کنیم، در شبکه بزرگراهی در طول یازده ماهه ۵۱ درصد، کاهش تعداد جان‌باختگان را داشتیم، سرعتکاه‌ها تاثیر بسزایی در تصادف وسیله نقلیه با عابران پیاده دارند، بزرگراه امام در سال گذشته در مدت یازده ماهه، ۱۹ نفر جان باخته داشته، امسال به چهار نفر کاهش پیدا کرده، ۱۵ نفر کاهش، معادل ۷۹ درصد یعنی حد فاصل میدان شهدا تا میدان فرودگاه، ۷۹ درصد کاهش تعداد جان باخته‌ها، بزرگراه جانبازان سال گذشته ۱۹ نفر تعداد جان‌باختگان بوده، امسال به یازده نفر کاهش پیدا کرده، ۴۲ درصد کاهش، بزرگراه شهید سلیمانی که ما هیچ‌گونه سرعتکاهی نداشتیم، آمار آن بدون تغییر با سال گذشته برابر بوده است.

 

منبع: تابناک
آخرین اخبار