معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت:حرکت به سمت تولید تخصصی و علمی، تولید نهال اصیل و حمایت از صنایع تبدیلی از جمله مواردی است که می تواند کشاورزی را بیش از پیش رونق بخشد.
کد خبر: ۹۹۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳ 07 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر برومندی در نشست رفع موانع تولید و مشکلات باغداران شهرستان خنداب با اشاره به ظرفیت قابل توجه این شهرستان در تولید انگور افزود: در شرایط دشوار تحریم قرار داریم، پول حاصل از کالاهایی که در خارج از مرزهای کشور فروخته می شود، بلوکه و مسئولان دائم در تلاش برگرداندن این مبالغ هستند و در این شرایط کشاورزی بخشی است که به اقتصاد کشور کمک موثری کرده است.
دکتر برومندی با تاکید بر این نکته که حمایت های دولتی از بخش کشاورزی محدود بوده است یادآورشد: سال گذشته بخش کشاورزی به ویژه باغداری کمک موثری به کشور داشته و ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور تنها از بخش کشاورزی حاصل شده که از این مبلغ سه و دو دهم درصد مربوط به باغبانی است، همچنین ۳۰۰ میلیون دلار از محل صادرات کشمش حاصل شده و فروش پسته معادل فروش ۲۰ درصد نفت بوده است که این قدرت کشاورزی کشور را نشان می دهد.
وی با بیان این نکته که باید از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی با بررسی دقیق مسائل و برنامه ریزی تخصصی عبور کنیم، افزود: سال گذشته از ۶۵ میلیون نهال توزیع شده در کشور دو تا سه میلیون نهال اصیل بود و این مورد نشان می دهد که لازم داریم به صورت تخصصی به این حوزه ورود و نهال اصیل و عاری از ویروس تولید کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین نیاز است باغداری به شیوه نوین انجام شود که برای این منظور باید اصلاح باغ ها با حمایت دولت انجام شود، برای سه میلیون هکتار باغ در کشور ۲۵۰ میلیارد برای اصلاح باغ در نظر گرفته شده است که نیاز است این عدد متناسب با باغ ها در نظر گرفته شود و برای این منظور با مجلس رایزنی هایی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: در کنار این حمایت ها سازمان های جهاد کشاورزی در استان ها باید گزارش ماهانه ارائه و خروجی کار را گزارش دهند که بتوانیم با پیش بردن عملیاتی پروژه ها به نتیجه مطلوب دست یابیم. وی در بخشی دیگر از این جلسه حمایت از صنایع تبدیلی را مورد تاکید قرار داد و افزود: از سرمایه گذاران این بخش باید حمایت شود همچنین نیاز است توجه کنیم که صنایع تبدیلی به اندازه اصلاح باغداری و سایر موارد حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه قیمت تمام شده تولید یک کیلو کشمش ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان است و ۲۵ درصد ضایعات وجود دارد که در این خصوص اصلاح باغ ها در کنار حمایت از صنایع تبدیلی بسیار کمک کننده می باشد.
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در این نشست در شهرستان خنداب گفت: این شهرستان ظرفیت مناسبی در حوزه باغبانی دارد اما متناسب با این پتانسیل واحدهای پشتیبانی از جمله فرآوری محصولات کشاورزی در آن ایجاد نشده است.
وی اظهار داشت: بهره‌برداران باغی در این شهرستان برای تبدیل باغات سنتی انگور به باغات داربستی نیازمند حمایت هستند و باید اعتبار مناسبی برای این بخش اختصاص یابد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش مصرف آب کشاورزی و افزایش تولید از جمله مزایای تبدیل باغات سنتی انگور به باغات داربستی است و اجرای این طرح از بروز سرمازدگی در باغات نیز جلوگیری می‌کند.
کریمی افزود: ۲۷۰ فقره درخواست برای تبدیل باغ‌های انگور سنتی به داربستی به جهاد کشاورزی شهرستان خنداب ارایه شده که اجرای این طرح‌ها نیازمند تامین اعتبار برای شهرستان است.
وی اظهار داشت: با وجود تولید ۱۲۰ هزار تن انگور و ۳۰ هزار تن کشمش در شهرستان خنداب این شهرستان فاقد واحدهای سردخانه و کشمش پاک‌کنی به میزان کافی است.
وی افزود: سه واحد کشمش‌پاکنی در خنداب وجود دارد که عملیات اجرایی برخی آغاز شده و این امکان جوابگوی تولیدات شهرستان نیست.
نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: تولید کشمش خنداب به‌دلیل ضعف زیرساختی در فرآوری به شهرستان های همجوار ارسال می‌شود و این محصولات با قیمت پایین از سوی دلالان خریداری می‌شود که رفع این مشکل نیازمند راهبرد هدفمند در ایجاد واحد کشمش پاکنی در شهرستان است.
کریمی اظهار داشت: نهالستان تولید ارقام اصلاح شده انگور درشهرستان خنداب وجود ندارد و کشت نهال‌های انگور در این خطه به‌صورت سنتی انجام می‌شود و رفع این مشکل نیازمند ایجاد نهالستان درخت انگور در شهرستان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت : اعتبارات اصلاح و احیای باغات به استان ناچیز است و می‌طلبد که برای داربستی کردن باغات این مهم اصلاح شود.
مجید آنجفی افزود: با اختصاص اعتبار به استان مرکزی و شهرستان خنداب این آمادگی وجود دارد سالانه یک‌هزار هکتار باغات داربستی شود.
وی ادامه داد: ایجاد سایه‌بان در باغات از دیگر نیازهای باغات استان مرکزی و شهرستان خنداب برای جلوگیری از سرمازدگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار