رییس دانشگاه اراک روند ساخت رصدخانه دانشگاه اراک را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۹۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳ 03 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،دکترسعید حمیدی گفت:در سال ۹۹ یکی از فرهیختگان استان مرکزی طی یک بازدید از دانشگاه علاقمند شد در استان مرکزی یک رصدخانه تاسیس کند.
وی یادآورشد: به پیشنهاد دکتر علیرضا بهرامی، معاون دانشجویی و فرهنگی مقرر شد این طرح در دانشگاه اراک انجام شود و پس از تصویب این طرح، سفارش تجهیزات به شرکت های تولیدکننده در شیراز انجام شد.
وی افزود: از این تجهیزات می توان به گنبد رصدخانه، گنبد متحرک، تلسکوپ ها و تجهیزات مختلفی که ارزشی بالغ بر ۲ میلیارد تومان داشته اند اشاره کرد.
دکتر حمیدی گفت:برخی از این تجهیزات از خارج کشور خریداری شده است و گنبد های متحرکی هم که ساخته شده شامل دو گنبد رصد خانه است.
وی با بیان اینکه یکی از این دوگنبد برای امور رصد حرفه ای و دیگری برای امور مبتدی است افزود: نکته قابل توجه اینکه در این پروژه ساخت یک پلانتاریوم یا همان افلاک نما در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در طراحی رصدخانه دانشگاه اراک حدود ۴۰ صندلی وجود دارد و در سقف این گنبد تصویر آسمان و تمام محتوایات آن نمایش داده می شود و جنبه آموزشی دارد که آماده نصب است و بعد از سفت کاری بنا نصب می شود.
دکتر حمیدی یادآورشد: دو پلانتاریوم پرتابل و قابل حمل خریداری شده که قابلیت این را دارد که در جاهای مختلف و روستاها و شهر های کوچک هم مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود :پروژه رصدخانه حدود ۵۵۰ متر مربع زیر بنا دارد وشامل بخش هایی از جمله رصدخانه و افلاک نما، کتابخانه کوچک و بخشی برای کلاس آموزشی، لابی و... که به عنوان یک مجتمع آموزشی نجوم هم برای دانشجویان و هم جوانان در این شهر و استان انجام می شود. وی ادامه داد: محل احداث این پروژه در ارتفاعات دانشگاه اراک قرار گرفته که انتخاب این محل توسط متخصصین نجوم با درنظر گرفتن مواردی از جمله پیش بینی زاویه دید رصدخانه به صورت تخصصی انجام شده است.
دکتر حمیدی اظهارداشت:این طرح در آبان ماه سال ۹۹ مطرح شد و در مرداد ۱۴۰۰ آغاز شده است و در طی این مدت مجوز های لازمه اخذ شده ، همچنین بودجه مورد نظر این رصد خانه توسط خیّر این طرح تامین شده است که سایر افراد و مراکز هم می توانند در این طرح مشارکت داشته باشند.
وی گفت: بین چندین طرح معماری که مورد بحث بوده است یک طرح معماری با نظر کارشناسان مربوطه انتخاب شد وساخت رصد خانه یک پروژه با ویژگی های خاص است و در کل کشور شاید کمتر از ۱۰ رصدخانه وجود داشته باشد.
وی افزود:انتخاب نوع نقشه و معماری و مهندسی در چند ماه گذشته صورت گرفته و در حال حاضر امور مربوط به سفت کاری، احداث ستون و سقف و.. در حال انجام است.
وی ادامه داد: عمده هدف این رصدخانه برای آموزش دانشجویان و دانش آموزان می باشد و با توجه به اینکه گروه فیزیک حدود ۵۰ سال قدمت دارد با بهره برداری این طرح زمینه ساز این است که رشته نجوم هم در دانشگاه تأسیس شود.
دکتر حمیدی در رابطه با مدت زمان بهره برداری از این طرح اعلام کرد: تصمیم بر آن است که تا قبل از فصل زمستان گنبد های رصدخانه را جایگذاری شده و در غیر این صورت ادامه کار به سال بعد موکول خواهد شد.
وی افزود: دانشگاه اراک از تمامی افراد خیّرسازو علاقمند به علم نجوم برای همکاری درراستای بهره برداری از این بنا در تمامی زمینه ها از جمله سنگ، مصالح و تجهیزات ساختمانی و صندلی و .... دعوت به عمل می آورد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار