رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۶۳۰ هزار و ۶۶۰ نفر(بیش از ۵۹ درصد) در استان دُز اول و ۳۰۲ هزار و ۳۳۰ نفر هم هر دو دُز واکسن خود را تزریق کرده اند.
کد خبر: ۹۹۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ 22 September 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست با دکتر سوری رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و تیم واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت افزود: استان مرکزی پیک پنجم را با تلاش و برنامه ریزی هایی که از قبل تدوین شده بود، پشت سر گذاشت و در بسیاری از فاکتورها از میانگین کشوری عملکرد بهتری داشت.
وی یادآورشد: سرعت خوب واکسیناسیون، تامین به موقع دارو، تجربه کادر درمان، افزایش تعداد تخت، تامین زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز و غیره از مهمترین دلایلی بود که توانستیم موج پنجم را با تعداد خسارات کمتری نسبت به سایر استان ها بگذرانیم.
وی تاکید کرد: به طور میانگین روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر را واکسینه می کردیم که متاسفانه از دیروز میزان مراجعین به مراکز تجمیعی بسیار کاهش یافته است.
دکتر جمالیان ادامه داد: ۱۱۰ هزار و ۷۲۸ تست سریع گرفته شده که از این تعداد ۲۱ هزار و ۳۶۴ مورد (۲۰ درصد موارد) مثبت اعلام شده که میانگین استانی حدود ۲۰ درصد است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: همچنین از ۷۵ هزار و ۲۰۴ مورد مورد مثبت شناسایی شده ۱۹۳۳م ورد فوتی در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک(به غیر دانشکده های ساوه و خمین) به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: پیک پنجم از اواخر خردادماه سال جاری شروع و در تیرماه به اوج خود رسید و از هفته سوم شهریور وارد شیب نزولی در استان شدیم.
دکتر جمالیان گفت: افراد ۳۰ تا ۳۹ سال بیشترین ابتلا را داشته اند، همچنین بیشترین فوت به طور میانگین به خصوص در موج پنجم بین ۵۰ تا ۵۹ سال را داشته اند.
متولی سلامت استان مرکزی افزود: ۴۹ درصد بانوان و ۵۱درصد مردها مبتلا و در فوت ۵۵ درصد مردها و ۴۵ درصد هم زن ها فوت شده اند، که ۱۳ درصد موارد مثبت شناخته شده و ۵۴ درصد فوتی ها بیماری زمینه ای از جمله فشار خون، دیابت و بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی و بیماران مزمن عصبی، بیماران کلیوی و سرطان داشتند.
رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و تیم واکنش سریع کووید ۱۹ وزارت بهداشت هم گفت: این تیم شرایط هر استان را جداگانه سنجیده و نحوه مدیریت را پیشنهاد می دهد.
دکتر حمید سوری افزود: این بیماری همچنان ادامه دارد و باید نسبت به شرایط و ویژگی های هر استان و شهری به مقابله با آن پرداخت.
مشاور وزیر بهداشت افزود: تیم واکشن سریع اپیدمیولوژی با ورود به استان ها، به دنبال کاهش مشکلات ناشی از این بیماری است.
وی اظهار داشت: علیرغم تلاش های بسیار زیادی که در راستای مقابله با این بیماری صورت گرفته، اما همچنان درگیر مشکلات ناشی از شیوع این بیماری هستیم.
وی تاکید کرد: با سرعت گرفتن واکسیناسیون و پوشش خوب آن در جامعه و استان ها، امیدواریم روند رو به جلوی این بیماری در کشور گرفته شود، اما نباید فراموش کرد که واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست و باید مسائل دیگر از جمله رعایت پروتکل های بهداشتی را همچنان جدی گرفت.
دکتر سوری ادامه داد: تجربیات موفقی که در استان هایی چون سیستان و بلوچستان، و دانشگاه هایی نظیر خراسان رضوی، کاشان، آذربایجان غربی داشته ایم نشان می هد اگر یک رویکرد علمی تری به این موضوع داشته باشیم و با توجه به شرایط هر استان، این بیماری را مدیریت کنیم بسیار موفق تر خواهیم بود ضمن اینکه مشارکت بین بخشی در کنترل این موضوع بسیار مهم و موثر است.
وی، همچنین به طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: این طرح با رویکرد متناسب با شرایط زمانی اخیر و آخرین وضعیت این اپیدمی تجدید نظر شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.
رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و تیم واکنش سریع کووید ۱۹ وزارت بهداشت، گفت: استان مرکزی به دلیل صنعتی بودن و دارا بودن ویژگی های خاص و تنوع جمعیتی به دلیل مهاجرت های زیاد در ادوار گذشته، شرایط خاصی نسبت به سایر استان ها دارد و همین امر مدیریت این بیماری را نسبت به استان هایی که بافت جمعیتی همگن تری دارند پیچیده تر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار