نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس گفت: تهیه مایحتاج خوراکی مردم برعهده بخش کشاورزی است و مجلس و دولت و سایر ارکان نظام باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشند.
کد خبر: ۹۹۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴ 18 September 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،محمد حسن آصفری در نشست با بخش کشاورزی افزود: تهیه مایحتاج خوراکی مردم برعهده بخش کشاورزی است که مسئولیت سنگین و بزرگی است بنابراین توجه به جهادکشاورزی یک موضوع اساسی و مهم است که مجلس و دولت و سایر ارکان نظام باید به آن توجه داشته باشند.
آصفری با اشاره به قیمت تمام شده محصولات کشاورزی افزود: هرچه جهاد بتواند دست دلالان و واسطه ها را کوتاه کرده و تولیدات کشاورزان مستقیم به دست مصرف کننده برسد قطعا اثرگذارتر و گام بزرگی در حمایت از کشاورز خواهد بود.
آصفری اضافه کرد: امید داشتن و تامین امنیت شغلی کشاورزان نیز موضوعی مهم است که بیمه کشاورزان در این راستا اهمیت ویژه ای دارد و باید مورد توجه باشد.
نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: فراهم کردن زیرساخت های لازم برای کشاورزان نیز وظیفه جدی جهادکشاورزی است، نبود ماشین برای حمل نهاده ازبنادر سبب دلنگرانی در جامعه می‌شود که اینگونه نباید باشد زیرا اراک دارای خط راه آهن است و نباید معطل ماشین ماند.
آصفری ادامه داد: انحصاری بودن واردات برخی اقلام نهاده در برخی از حوزه های کشاورزی از جمله دامداری و ابزی پروری و ....نیز معضلی است که باید در راستای رفع ان اقدامات لازم صورت گیرد‌، اینگونه رفتارها به دور از شعارها و اهداف است و باید در این دولت حل شود . مهندس آنجفی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت : امسال سال سختی از لحاظ خشکسالی برای بخش کشاورزی استان بود که در ۵۵ سال گذشته بی سابقه است، تامین علوفه و نهاده های دامی بحران جدی است که اقدامات زیادی از سوی دولت برای تامین نهاده های دامی انجام شد که کماکان با استفاده از ارز ترجیحی در حال تامین است.
وی‌ افزود: به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی،قیمت تمام شده محصولات کشاورزی بالا رفته و نیاز است که در ابلاغ قیمت های خرید تضمینی آنالیز قیمت تمام شده لحاظ شود‌.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: اخیرا با تشکیل شورای سیاست گذاری و قیمت گذاری کمی از نگرانی کشاورزان کم شده و برای نخستین بار است که قیمت خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی قبل از کاشت محصولات پاییزه اعلام شد که سبب آرامش خاطر کشاورزان می‌شود.
آنجفی یادآورشد: حدود ۸۰ درصد کودهای ازته که نیاز کشاورزان را تشکیل می دهد دارای یارانه است و به میزان کافی برای کشت پاییزه در استان تدارک دیده شده و توزیع خواهد شد.
وی ادامه داد: دغدغه ما کودهای فسفاته است که با یک افزایش حدود ۷ برابری نسبت به قیمت قبل به دلیل حذف یارانه ایجاد شده است، تامین نقدینگی لازم برای تولید دیگر نگرانی است که نیاز است تسهیلات تولید با قیمت و نرخ سود مناسب در اختیار کشاورزانی قرار گیرد که از وضع موجود متضرر شدند‌.
آنجفی گفت: اعتبارات نسبتا خوبی در بخش آب و خاک و امور زیربنایی دولت در نظر گرفته که اعتبارات ملی خشکسالی و قنوات آن ۲۰ میلیارد تومان است اما استانی هنوز مشخص نشده همچنین اعتبار بلاعوض توسعه سیستم های ابیاری تحت فشار نیز برقرار است و کشاورزان می توانند استفاده کنند‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار