استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک و عضو کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: خود کشی یک مسئله مهم، قابل اعتنا و قابل پیشگیری است و همگان می توانند نقش کلیدی در پیشگری از آن ایفا کنند.
کد خبر: ۹۹۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶ 11 September 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر فهمیده امیدی افزود: از سال ۲۰۰۳، به پیشنهاد انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی و با همکاری رسمی سازمان جهانی بهداشت، دهم سپتامبر هر سال به عنوان روز پیشگیری از خودکشی تعیین شده است و هدف از این روز بیان اهمیت پژوهش ها و نتایج آن ها، تعیین عوامل خطر زمینه ای و به خصوص تدوین شیوه ها و سیاست های مناسب در راستای پیشگیری از خودکشی است.
وی یادآورشد: امسال نیز مانند سال های گذشته در بزرگداشت این روز شعاری تحت عنوان "از طریق عمل، امید بسازیم" انتخاب شده و هدف از انتخاب این شعار تقویت اعتماد به نفس در افراد برای مشارکت در چنین موضوع پیچیده ای است.
وی افزود: برای پیشگیری از خودکشی راهکارهایی وجود دارد و هدف اصلی ایجاد اعتماد و روشنایی است، انتخاب شعار" با عمل، امیدبسازیم" نشان دهنده این نکته است که همگان می توانند با انجام اقدامات کوچک و بزرگ امید بخش کسانی باشند که شرایط سخت و رنج آوری را تجربه می کنند، بنابراین پیشگیری از خودکشی در اکثر موارد امکان پذیر است و اگرچه یک چالش جهانی است اما هر عضوی از جامعه در هر جایگاهی به عنوان پدر، مادر، معلم، دوست، خواهر، برادر، همکار و... با فراهم کردن زمان و فضایی برای صحبت کردن در مورد فرد رنج دیده، می تواند یک نقش کلیدی در پیشگیری از خودکشی ایفا کند.
وی تاکید کرد: خودکشی یک پدیده جهان شمول است و در هر کشور، جامعه و زمانی ممکن است رخ بدهد و تنها یک موضوع مرتبط با پزشکی در حوزه بهداشت روان و یا روانپزشکی نیست بلکه ابعاد گوناگونی دارد و نیاز است که از جنبه های مختلف بررسی شود و قطعاً نیازمند یک برنامه جامع و سیاست‌گذاری کلان است.
وی با اشاره به اینکه وجود خودکشی به معنای وجود قطعی بیماری روانپزشکی نیست، اظهار داشت: خودکشی به تنهایی یک بیماری نیست و اختلالات روانپزشکی تنها یکی از عوامل عمده مرتبط با خودکشی محسوب می‌شوند و عوامل متعددی‌چون مشکلات در روابط بین فردی، مشکلات شخصیتی، مشکلات اقتصادی و مالی، غفران هایی که در زندگی فرد ایجاد می‌شود و حتی مسائلی مثل مصرف مواد و مسائل و استرس‌های حاد در رخداد خودکشی دخالت دارند.
گفتنی است بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه در جهان ۸۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و یا به عبارت دیگر در هر ۴۰ ثانیه، یک نفر اقدام به خودکشی‌های کامل و موفق می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار