مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت:استفاده بهینه از منابع آب وتوجه به شرایط اقلیمی کشور باید مدنظر مدیران ومردم قرارگیرد.
کد خبر: ۹۸۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹ 24 August 2021

یوسف عرفانی نسب در گفتگوی اختصاصی با تابناک مرکزی با اشاره به کاهش میزان بارندگی ها افزود: در صورت ادامه شرایط فعلی وکاهش بارندگی ها، استان مرکزی هم مانند سایر نقاط کشور متاثر از بحران کم آبی خواهد بود بخصوص اینکه ذخیره آب سد کمال صالح و والغدیر در صورت عدم بارندگی در تامین آب شهر های اراک و ساوه بطور مستقیم تاثیر گذار است.

وی یادآورشد: پیش بینی صنعت آب طی چند سال آینده به رفتار تمامی دستگاههای اجرایی ومردم ونحوه مدیریت مصارف وبرداشت های آب از منابع زیرزمینی وسطحی دارد.
وی با بیان اینکه شرکت آب وفاضلاب تنها ۵ درصد از منابع آبی را در اختیار دارد افزود:۹۵ درصد منابع آب در اختیار بخش کشاورزی قراردارد ودرصد کمی هم از این منابع دراختیاربخش صنعت است.
مهندس عرفانی نسب گفت: در صورت ادامه روند فعلی مصارف بخصوص در بخش کشاورزی وعدم استفاده از پساب های شهری درصنایع وغیره آینده بهتری نخواهیم داشت.
وی اظهارداشت: درحال حاضر تعداد ۱۱۰ روستای استان که بیشتر در مناطق کوهستانی هستند واز چشمه وقنوات تامین آب می شوند به دلیل کاهش بارندگی ها وخشکسالی با کمبود آب مواجه هستند.
وی ادامه داد: برای تامین آب حدود۳۶ روستای هندودر در شهرستان شازند که درمناطق کوهستانی بوده ومتاثر از خشکسالی هستند اقدام به آبرسانی از سد کمال صالح کرده ایم و احداث تصفیه خانه انجام شده وخطوط انتقال هم در حال اجراست وتا کنون ۵روستا به خط متصل وبهره برداری شده ومابقی نیز با اجرای خطوط به مرور متصل می شود.
مهندس عرفانی نسب با بیان اینکه آبرسانی سیار به روستاهای مواجه با کمبود در حال انجام است گفت: تعداد ۴۸ روستا هم برحسب نیاز آنها روزانه یا هفتگی ومواقعی که نیاز باشد آبرسانی سیار انجام شده است.
وی ادامه داد:همچنین آبرسانی به این روستاها از طریق اجاره چاه های کشاورزی ویا اجاره چشمه ها بخش های دیگر صورت گرفته است.
مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان مرکزی اظهارداشت: در روستاهای مواجه با کمبودآب، با اجرای مانورهایی مانند شناسایی وقطع انشعابات غیر مجاز و محدود کردن مصارف استفاده از آب شرب برای فضای سبز وباغچه کاری ، بخشی از کمبود آب این روستاها با این اقدام برطرف شده است.
وی با بیان اینکه حفاری وتجهیز چاه های جدید برای تعدادی از روستاها انجام شده است گفت:علا رغم مشکلات شدید مالی شرکت با این اقدام آبرسانی در ۱۰۰روستا انجام شده است.
وی درپاسخ به این سوال که شرکت آب وفاضلاب استان مرکزی برای مواجه نشدن با بحران آب چه برنامه های را در دست اقدام دارد گفت: عمده برنامه های این شرکت بیشتر معطوف به مدیریت مصرف آب وکاهش هدر رفت در تاسیسات آبرسانی است.
مهندس عرفانی نسب با بیان اینکه در این راستا شبکه ها با چالش کمبود اعتبار مواجه هستند افزود: در بخش تامین نیز عمده فعالیت ها بسیار با اهمیت است چرا که منابع آب شرب که ۵ درصد کل آب استان را شامل می شود ،در مقابل ۹۵ درصد بخش کشاورزی به صورت مشترک از دشت های استان تامین می شود بنابراین حفظ منابع آبی واستفاده بهینه در هر بخش ضروری است.
مهندس عرفانی نسب با بیان اینکه یک درصدصرفه جویی در بخش کشاورزی تاثیر بیشتری در حفظ منابع آب دارد یادآورشد: استفاده از پساب برای صنایع نقش عمده ای در حفظ منابع آب خواهد داشت.
وی، پایین بودن تعرفه آب وعدم تناسب هزینه های این شرکت با میزان در آمد آب بهاء را عمده چالش شرکت آب وفاضلاب برشمرد وگفت: این موضوع باعث می شود اصلاح وبازسازی وتوسعه تاسیسات بخوبی واستاندارد صورت نگیرد ودر آینده با مشکلات عمده ای روبرو شویم. مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان مرکزی افزود: یکی دیگر ازچالش این شرکت در این شرایط اقتصادی کشور، یکپارچه سازی شرکت های شهری وروستایی است که این موضوع موجب شده منابع در آمدی محدودبه ناچار در روستا ها هزینه شود ودر ارائه خدمات به بخش شهری وروستایی احتمال اینکه با مشکلات مواجه شویم دور از ذهن نخواهد بود.
وی گفت: این شرکت با رایزنی شرکت مهندسی آبفای کشور از محل اعتبارات تنش آبی پروژ های تامین آب ومجتمع های آبرسانی را پیگیری کرده وموضوع تامین آب شهر تفرش و۴۲ روستای این شهرستان از چشمه هفتیان در دست پیگیری است.
وی ادامه داد:آبرسانی به ۳۵ روستای شمال شهر اراک که با مشکلات کمبود آب مواجه هستند در قالب مجتمع امیر کبیر طراحی شده است و درمنابع آبی اطراف شهر اراک وسد کمال صالح با اجرای خطوط انتقال تامین آب می شوند.
مهندس عرفانی نسب با اشاره به اینکه برای تامین آب شهر آستانه وشازندو۳۶ روستای این شهرستان هم از سد کمال صالح برنامه ریزی شده است اظهارداشت: تصفیه خانه ۵ روستا به بهره برداری رسیده وتصفیه خانه شهر شازند وآستانه نیز تملک زمین انجام شده و مراحل اجرایی آنها در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه آبرسانی به ۶۰ روستای شهرستان خمین نیز ازخط انتقال سدکوچری در دست اقدام است گفت: این مهم تا کنون در حدود ۲۵ روستا به بهره برداری رسیده ومابقی در دست اقدام است و در شهرستان های محلات ودلیجان هم از ظرفیت این خط(کوچری)اقدام شده وتعدادی به بهره برداری رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار