رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای اراک و شازند برای گروه های حساس ناسالم است.
کد خبر: ۹۸۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶ 07 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان افزود: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اراک و شازند برای گروه های حساس ناسالم اعلام شده است.
متولی سلامت استان مرکزی افزود: آلاینده‌های هوا در اراک و شازند از حد استاندارد فراتر است و بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ساعت ۱۰ صبح امروز (شنبه) در اراک به ۱۳۱ رسیده که نشانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است.
وی یادآورشد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شازند نیز در این ساعت به ۱۵۱ رسیده که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی می باشد.
دکتر جمالیان با اشاره به اینکه علاوه بر درگیری استان با کرونا جهش یافته آلودگی هوا در اراک و شازند، مشکلات را چندین برابر کرده است، گفت: انتظار می رود کودکان، سالمندان، افراد دارای فعالیت زیاد در محیط بیرون و مبتلایان به بیماری‌های ریوی از هرگونه فعالیت خارج از منزل اجتناب کنند.
وی افزود: شهروندان از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود تا اطلاع ثانوی و تا حد امکان از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنند.
وی ادامه داد: بیماران قلبی و تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت ننمایند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری و در منزل استراحت کنند.
وی افزود: کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنند.
متولی سلامت استان مرکزی نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا را بسیار موثر دانست و گفت: نوشیدن مایعات باعث شستشوی دستگاه گوارش می شود و عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می برد، از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.
دکتر جمالیان افزود: ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد و آلاینده های موجود در هوای خیابان های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود، بنابراین حتی المقدور در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارند وبا نگهداری کودکان در منزل، درها و پنجره ها را بسته و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.
وی یادآورشد: شهروندان نیاز است که هنگام آلودگی هوا، از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند چراکه آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها و کاهش اثرات آلاینده های هوا دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک پایبندی به قرنطینه را برای افراد مبتلا به علائم مشکوک به کرونا و محتمل ضروری دانست و گفت: افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت)، کرونا ویروس و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت، در زمره گروه های آسیب پذیر می باشند، بنابراین به گروه های آسیب پذیر ذکر شده توصیه می شود از تردد در محیط های باز خودداری کنند.
گفتنی است اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۵۳ روز ناسالم داشته داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار