مسئول هماهنگی امور استان‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: ۳۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در سال جاری اختصاص یافت که این منابع با هماهنگی بانک کشاورزی در اختیار بهره‌برداران متقاضی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۸۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷ 03 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،امیربهادر ولیخانی روز گذشته در حاشیه سفر به اراک افزود: این تسهیلات با بهره ۱۵ درصد برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی کشور اختصاص یافته‌ است.
وی، ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی کشور را ۲ و پنج صدم اعلام کرد و گفت: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان مرکزی ۲ و نزدیک به میانگین کشوری آن است.
مسئول هماهنگی امور استان‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور یادآورشد: توسعه ضریب مکانیزاسیون در زیر بخش کشاورزی از جمله زراعی، باغی، طیور و شیلات در دستور کار است و هر سال بر مبنای برنامه این شاخص بهبود می‌یابد.
ولیخانی، سنتی بودن و کشت چند محصول در باغ‌ها را از جمله مشکلات توسعه ضریب مکانیزاسیون در باغات کشور برشمرد و افزود: شیوه سنتی مدیریت باغات، کشت چند محصول در این اراضی به گونه‌ای است که با روش‌های نوین کشاورزی کمتر همخوانی داشته و مشکلاتی برای ورود فناوری روز کشاورزی را به این باغات با مشکل مواجه کرده‌ است.
وی ادامه داد: با کشت یک محصول و ردیف مشخص در اراضی باغی امکان ورود فناوری روز و ماشین‌آلات بخش کشاورزی برای کاشت، داشت و برداشت در این اراضی مهیا می‌شود.
مسئول هماهنگی امور استان‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: این مرکز برنامه‌های مناسبی در زمینه توسعه مکانیزاسیون در باغات شیب دار، گیاهان دارویی، مبارزه با سرمازدگی و تگرگ با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و ماشین آلات کشاورزی دارد.
ولیخانی افزود: ضریب مکانیزاسیون در بخش‌های مختلف زراعی شامل کشت گندم، جو و کلزا در کشور مناسب است و تمامی مراحل خاک‌ورزی تا برداشت به‌صورت مکانیزاسیون انجام می‌شود.
مهندس آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در نشست با هیات بازدید کننده مرکز توسعه مکانیزاسیون کشورگفت: حضور این هیات را به استان مرکزی به فال نیک می گیریم چرا که استان مرکزی یکی استانهای با رتبه های بالای کشوری قرار دارد، در تولید محصولات کشاورزی دربخش دام دام ، زراعت در بخش شیلات داردارای رتبه خوبی هستیم ، در تولید گندم رتبه هشتم استان ،در تنوع در گل و گیاه زینتی رتبه اول در تولید انواع گل های شاخه بریده رتبه دوم و قطب تولید ، در تولید پسته رتبه هشتم ،در تولید ماهیان زینتی رتبه ششم را دارا می باشیم.
آنجفی افزود: استان مرکزی تامین کننده مرغ استان تهران است یعنی مازاد تولید داریم ، با این سطح تولید نیاز است کیفیت و ظرفیت مکانیزاسیون استان را بالاببریم.
وی اظهار داشت:اگرچه طی سال‌های اخیر به پیشرفت‌های چشم‌گیری در حوزه مکانیزاسیون دست یافته ایم، اما نباید فراموش کرد که این اقدامات بسیار ناچیز بوده است، به عنوان مثال اگر از عدد صفر به عدد یک دست یافتیم این یک واحد پیشرفت ما در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی محسوب می‌شود، اما با آنچه که موردنظر ماست فاصله زیادی در تنوع ماشین الات کشاورزی با کشورهای پیشرفته داریم که در تامین این ماشین الات مسائل و مشکلات اقتصادی کشور بی تاثیر نبوده است.
وی افزود: با توجه به نقش مهم مکانیزاسیون بعنوان عامل ضرورری و محرک اصلی توسعه کشاورزی در پاسخگویی به نیازهای تولید کنندگان بخش کشاورزی الان در استان تامین و توزیع این ماشین الات از جمله تراکتور بعنوان اصلی ترین دغدغه کشاورزان استان مرکزی باید یاد کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار