ایمونولوژیست و دانشیار ایمنی شناسی پزشکی گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا باید اقداماتی را انجام داد.
کد خبر: ۹۸۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶ 03 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی گنجی افزود: واکسیناسیون برای اولین بار توسط یک پزشک انگلیسی به نام ادوارد جنر با مایه کوبی آبله آغاز شد که امروز شاهد ریشه کن شدن این بیماری و کنترل بسیاری از بیماری ها هستیم، از این رو واکسیناسیون هدیه پر خیر و برکت برای بشر می‌باشد که حدود ۲۲۰ سال از تاریخچه آن می‌گذرد.
وی یادآورشد: در واکسن یک قسمتی از یک ویروس یا باکتری به صورت غیرفعال و ضعیف شده به بدن افراد تزریق می شود که پس از آن بدن در مقابل آنتی ژن دریافت شده، به دو صورت ایمنی سلولی و ایمنی همورال آنتی بادی تولید می‌کند که این کار به سیستم ایمنی "یاد می‌دهد" که چگونه به طور سریع و مؤثر به این عامل واکنش نشان دهد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر، افرادی که دارای شرایط پزشکی چون واکنش آلرژیک شدید به واکسن مورد نظر، افرادی که در حال حاضر مبتلا به ویروس کرونا هستند و یا کمتر از دو ماه از ابتلای آن ها می گذرد و افراد تحت درمان با پلاسما و افراد بهبود یافته، نباید واکسن کرونا را دریافت کنند تا از عوارض جانبی احتمالی در امان باشند.
دکتر گنجی عوارض ناشی از واکسن را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد و گفت: در دسته اول عوارض ابتدایی، طبیعی و نرمال شامل درد، قرمزی، تورم در محل تزریق، تب، بی حالی، سرگیجه، ضعف، درد عضلانی و تهوع است که این عوارض ناشی از پاسخ سیستم ایمنی نسبت به واکسن می باشد و زمانی که واکسن به خوبی کار کند به تبع آن عوارضی نیز به دنبال دارد و معمولاً دو تا سه روز پس از دریافت واکسن از بین می‌رود، اما در صورتیکه چند روز پس از دریافت واکسن علائمی چون تاری دید و سردردهای طولانی مدت به صورت عوارض ثانویه ایجاد شود حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر باشند، گفتنی است که این عوارض به ندرت اتفاق می‌افتد.
این دانشیار ایمنی شناسی پزشکی گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: افراد مبتلا به بیماری های دیابت، فشار خون، بیماری قلبی عروقی، التهابی، خودایمن و کَنسرها در گروه های پرریسک قرار دارند و عملکرد واکسیناسیون در این گروه ها بسیار موثر بوده و می‌تواند فواید بیشتری از ضررهای آن داشته باشد و عوارض ناشی از بیماری و مرگ و میر حاصل از آن به مراتب بیشتر از عوارض نادری است که پس از تزریق واکسن می‌تواند اتفاق بیفتد، اما توصیه می‌شود که این افراد بر اساس توصیه های پزشک مربوطه واکسن خود را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه افراد باردار نسبت به افرادی که باردار نیستند بیشتر در معرض ریسک بیماری شدید قرار می‌گیرند، گفت: تحقیقات برای فهم بهتر ایمنی و اثرگذاری واکسیناسیون کرونا در زنان باردار ادامه دارد، اما هیچ دلیل شناخته شده‌ای که مزیت بیشتری نسبت به فواید واکسیناسیون زنان باردار داشته باشد، مشاهده نشده است، به همین دلیل،‌ زنان بارداری که در معرض خطر بالاتر بیماری کرونا هستند و یا آنهایی که سلامتی‌شان دچار مسائلی است که می‌تواند منجر به خطر بیماری شدیدتر شود، می‌توانند در مشورت با پزشک‌ مربوطه، واکسینه شوند.
دکتر گنجی اظهار داشت: افرادی که سابقه شوک آنافیلاکسی دارند حتماً قبل از تزریق واکسن این موضوع مهم را با همکاران مربوطه در مراکز تجمیعی در میان بگذارند و همچنین پس از تزریق واکسن، در صورت وجود سابقه واکنش های آلرژیک از جمله آلرژی غذایی، دارویی و نظایر آن فرد ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن باید در محل واکسیناسیون بماند.
وی گفت: ممکن است مصرف داروهای مسکن پیش از دریافت واکسن پاسخ ایمنی بدن را کاهش دهد از این رو از دریافت آن ها اجتناب کرده و از ورزش‌ها و کارهای سنگین روزانه نیز پس از دریافت واکسن پرهیز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار