مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: هم اینک مصرف ماهی هر نفر در استان حدود ۲/۹کیلوگرم و در کشور۱۳ کیلوگرم در سال است.
کد خبر: ۹۸۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ 02 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهندس اکبری با بیان اینکه این میزان نسبت به متوسط مصرف جهانی که بیش از ۲۰کیلوگرم است بسیار پایین است افزود:مصرف ماهی به دلیل ارزش غذایی بالا نیاز به فرهنگ سازی بیشتر و همت همگانی دارد، در این زمینه همکاری سایر نهاد‌های مرتبط، تشکیل کارگروه حمایتی دراستانداری و هم افزایی فعالان حوزه سلامت استان ضرروی است.
وی یادآورشد:نزدیک به ۱۲۰گونه ماهی زینتی در استان مرکزی وجود دارد که در این میان ۶۰ گونه آن تکثیر می‌شود.
وی گفت: افزون بر ۲۰۰ نفر در بیش از ۷۰ واحد تولیدی ماهیان زینتی در استان مشغول به فعالیت هستند که علاوه بر مشاغل خانگی در واحد‌های صنعتی متوسط و بزرگ نیز فعالیت دارند.
وی افزود: در اکثر شهرستانهای استان ، ماهی زینتی تولید می‌شود که بیشترین آمار تولید به ترتیب به شهرستان‌های محلات و خنداب است که به سایر استان‌ها از جمله تهران، فارس البرز ، مشهد و مناطق جنوبی وشمالی کشور نیز عرضه می‌شود.
به گفته مهندس اکبری پرورش ماهیان زینتی نیاز چندانی به آب ندارد و با کمترین میزان آب درماه امکان تولید واشتغال را به‌دنبال دارد. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: سال گذشته، تولید ماهیان پرورشی در بخش گرمابی، سردابی و خاویاری افزون بر ۵۳۰۰ بوده است.
اکبری گفت: شهرستان‌های اراک , شازند , فراهان , کمیجان بیشترین تولیدات را داشته و در سایر شهرستانها نیز ماهیان پرورشی تولید می شود.
وی افزود: بیشترین تولید مربوط به ماهیان سردابی با حدود ۵۰۰۰ تولید بوده و علاوه بران تولید حدود ۵۰ تن ماهیان خاویاری نیز در ۸ واحد استان تولید شده است .
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه تولید آبزیان خوراکی در استان در منابع آب‌های جاری رودخانه‌ها و منابع آبی خرد (چاه وچشمه وقنوات) موجود و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی تا پشت سد‌ها تامین می‌شود، افزود: هدف شیلات، بهره برداری بهینه از آب‌های موجود، فرهنگ‌سازی مصرف ماهی در بین مردم و اشتغالزایی و درآمد زایی است بدون آنکه مصرف آب داشته باشیم.
وی افزود: استان مرکزی جایگاه مناسبی در تولید بچه ماهی قزل آلا دارد که از حدود ۱۹ مرکز تفریخ و تولید بچه ماهی قزل آلا در استان وجود دارد که درسال گذشته حدود ۱۷ میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در این واحدها تولید شده است .
اکبری گفت: از بین این میزان تولید شده، حدود ۱۰تا ۱۲ میلیون آن در استان مصرف و مابقی به سایر استان‌های کشور انتقال داده شده است .
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی یکی دیگر از اهداف شیلات را ارتقای سلامت افراد با فرهنگ‌سازی و افزایش مصرف انواع آبزیان اعلام کرد و افزود: آبزیان با داشتن انواع پروتئین ها، مواد معدنی و چربی‌های غیر اشباع و بسیار مفید به خصوص امگا سه نقش مهمی در سلامت افراد جامعه و جلوگیری از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: تلاش می‌کنیم در شهرستان‌ها با همکاری شهرداری‌ها و اداره صنعت ومعدن و تجارت، برای راه اندازی بازارچه آبزیان مجوز‌هایی صادر شود، در استان نیز با برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره‌ها و دوره های آموزشی این نوع غذای سالم به سبد مصرفی خانوار ورود پیدا کند. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: اگرچه امروز دسترسی به انواع ماهیان خوراکی آسانتر است، اما قیمت این فرآورده از نظر مصرف کننده همچنان بالاست.
به گفته او، خشکسالی، گرانی نهاده‌ها, قطعی برق , محدودیتهای بیماری کرونا و همچنین هزینه‌های اولیه تولید ماهی فعالان این بخش را با چالش‌هایی روبرو کرده است.
اکبری افزود: بزرگترین کارخانه تولید کنسر ماهی کشور با ظرفیت تولید ۶۰ میلیون قوطی در سال در استان و در شهرستان ساوه قرارداشته و همچنین دو کارخانه خوراک آبزیان در شهرستانهای شازند و کمیجان که به تولید خوراک ابزیان با ظرفیت اسمی ۲۲۰۰۰ تن در سال فعالیت دارند.
وی افزود: صادرات شیلات استان در بخش ماهیان زینتی در سال گذشته بیش از ۱۱۰۰۰۰۰ قطعه که به ۷ کشور همسایه صادرشده است بر مبنای آمار و ارقام موجوددر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تولید آبزیان پرورشی در استان ، بیسترین رشد سالانه را در میان سایر محصولات کشاوری از سال ۹۲ تا سال ۹۹ با رشدی معادل ۶/۱۴ درصد داشته که این عدد نشان دهنده توسعه آبزی پروری در استان مرکزی بوده است .
وی سرمایه گذاری انجام شده در بخش احداث واحدهای آبزی پروری را طی این سالها حدوداً ۵۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت :درطی این سالها ۳۸۰ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد و ۱۵۳ واحد آبزی پروری نیز احداث شده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار