رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرندیه گفت: حمام تاریخی مامونیه به صورت امانی مرمت می‌شود.
کد خبر: ۹۸۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰ 01 August 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، زهرا رنجبر افزود: مرمت حمام تاریخی مامونیه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال توسط اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در دستور کار قرار گرفت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرندیه یادآورشد: در این مرحله از پروژه مرمت، سبک‌سازی، اجرای عایق رطوبتی و آجر فرش بام حمام انجام خواهد شد و در فازهای بعدی مرمت فضاهای داخلی بنا اجرایی می‌شود.
او گفت: این پروژه با تعیین عوامل اجرایی و با اعتبار تعیین شده در روزهای آتی و به صورت امانی شروع به کار خواهد کرد.
رنجبر اضافه کرد: این پروژه بعد از تکمیل و مرمت به عنوان بازارچه و کارگاه صنایع‌دستی برای هنرمندان شهرستان زرندیه بهره‌برداری می‌شود.
او اظهارداشت : بنای حمام تاریخی مامونیه با وسعت ۸۶۹ متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است، این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از دو بخش شرقی ( حمام زنانه) و بخش غربی( حمام مردانه) تشکیل شده است و همانند اغلب حمام‌های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخش‌های خدماتی است.
رنجبر ادامه داد: سربینه حمام در هر دو بخش زنانه و مردانه دارای چهار رختکن بوده و فرم‌ معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد و با مصالح آجر، گل و گچ اجرا شده است، فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزیینات است.
‌این بنا به شماره ۲۳۰۸ در مورخ ۸۷/۸/۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار