رییس بیمارستان آیت الله خوانساری گفت: کار ساخت بونکر، دیواری دفاعی در برابر دستگاه شتاب دهنده خطی با قدرت پرتودهی بالا به اتمام رسیده است.
کد خبر: ۹۸۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸ 31 July 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر آذین احمری افزود: این بونکر نوعی اتاق حفاظت شده است که رادیوتراپیست و افراد دیگر را از اشعه‌های مضر مصون می‌دارد.
وی یادآورشد: یکی از دستگاه های شتاب دهنده ای که در بیمارستان آیت الله خوانساری اراک بود به علت قدمت زیاد آن، خدمات به روزی را به بیماران ارائه نمی داد از این رو با پیگیری های مسئولین سطح استان، به منظور ارائه خدمات با کیفیت، این مرکز مجهز به یک دستگاه شتاب دهنده خطی versa HD با آخرین تکنولوژی روز دنیا شد، اما یکی از چالش های اصلی، فضای نگهداری دستگاه بود چرا که انرژی بسیار بالا تولید شده توسط اشعه ایکس این دستگاه، می توانست از هر نوع دیواری عبور کرده و افراد دیگر را در معرض خطر دریافت پرتو قرار دهد، در راستای رفع این چالش فضاهایی به نام بونکر با مشخصات فیزیکی خاص ساخته شد.
وی تاکید کرد: قطر هر کدام از دیوارهای بونکر ممکن است به ۳ متر بتن مسلح برسد از این رو آماده کردن این فضا مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی بود.
دکتر احمری افزود: مراحل ساخت این مهم حدود یک سال به طول انجامید که شامل برآورد نقشه، بتون ریزی، اقدامات تاسیسات داخلی بونکر و دیزاین داخلی آن بود.
رییس بیمارستان آیت الله خوانساری یادآور شد: بسیاری از مراحل آماده سازی و زیر ساخت های لازم برای نصب دستگاه شتاب دهنده خطی قبل از اینکه این دستگاه به بیمارستان تحویل داده شود، انجام شده بود و پس از دریافت مجوزهای لازم برای نصب این دستگاه، در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ فرآیند نصب آن آغاز شد.
وی افزود: مرحله داده گیری دستگاه شتاب دهنده خطی versaHD از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، از این رو یک تیم خبره و ماهر که اولین دستگاه شتاب دهنده خطی versaHD در مرکز قزوین را داده گیری کرده بودند، این مهم را انجام می دهند.
دکتر احمری گفت: پس از نصب اولیه دستگاه، تست های پذیرش آن و جمع آوری داده انجام می شود و پس از جمع آوری تمامی داده ها، اطلاعات به شرکت الکتا ارسال و پس از تأییدیه در سیستم طراحی درمان اعمال می شود و با دریافت مجوزهای انرژی اتمی، به زودی شاهد بهره‌برداری آن هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار