کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یک‌هزار و ۵۰ مادر باردار مبتلا به کرونا از آغاز شیوع این ویروس تاکنون در مراکز تابعه تابع دانشگاه علوم پزشکی اراک شناسایی شده‌اند.
کد خبر: ۹۷۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳ 11 July 2021

به گزارش تابناک مرکزی ،اکرم حمزه‌لوئیان افزود:  ۲۷۳ نفر از این مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی بستری شدند و ۷۷۷ نفر نیز  به‌صورت روزانه به‌ صورت سرپایی از سوی تیم‌های بهداشتی مراقبت خدمات درمانی دریافت کرده و به بهبودی دست یافتند.

وی اظهار داشت: انجام تست سریع رایگان و پیگیری‌های روزانه تاکنون توانسته است به نجات جان ده‌ها مادر باردار ساکن استان مرکزی بیانجامد و از عوارض ابتلای شدید و نیاز به بستری طولانی مدت مادران باردار در بخش مراقبت ویژه پیشگیری کند.

 کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مادران باردار این استان که علامت کووید ۱۹ داشته‌اند یا در معرض انتقال به دلیل مواجهه با مهمانان شهرهای قرمز قرار گرفته‌اند یا به‌دلیل مواجهه شغلی بیمار شده باشند زیر پوشش مراقبت ویژه قرار گرفته و در صورت نیاز به بستری در مراکز درمانی از سوی  کادر سلامت مراقبت‌های کنترل بیماری را دریافت می‌کنند.

حمزلوئیان افزود: مادران با کوچکترین علامت یا نگرانی پس از مواجهه نزدیک با اطرافیان مبتلا می‌توانند با مامای خود تماس تلفنی گرفته یا با سامانه تلفنی شبانه روزی ۴۰۳۰ ارتباط برقرار کنند و درخواست راهنمایی داشته باشند تا مراقبت‌های رایگان بهداشتی مرتبط با پیشگیری از کووید ۱۹یا تشخیص بیماری در مراحل اولیه را در نزدیک‌ترین مراکز خدمات کووید ۱۹ در منطقه سکونت خود دریافت کنند.

وی اظهار داشت: افزایش آگاهی خانواده‌ها و اطرافیان مادران باردار از تغییرات جسمی و روانی که می‌تواند زنان باردار را در برابر این همه‌گیری آسیب پذیرتر کند بسیار مهم است و همسر و اطرافیان مادران باردار با مراقبت از خود در برابر کووید ۱۹ می‌توانند از انتقال بیماری به مادر باردار پیشگیری کرده و خطر ابتلای مادران باردار را کاهش دهند.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خود مراقبتی، پیشگیری از حضور طولانی مدت در جمع‌های خانوادگی با ریسک بالای انتقال و مواجهه با حجم بالایی ازویروس، اجتناب از تردد در مراکز خرید و رفت و آمدهای بیش از حد و غیر ضروری در مراکز درمانی، کنترل استرس، تغذیه کافی و مناسب، پیشگیری از خشونت خانگی و ایجاد فضای آرام در محیط خانواده با تقویت سیستم ایمنی مادران باردار اقدامات موثری هستند که در کاهش خطر انتقال بیماری به مادران بارداریا ابتلای آنان به بیماری شدید اثرگذار هستند.

حمزه لوئیان افزود: راهپیمایی در فضاهای باز و دور از ازدحام مانند طبیعت یا پارک‌های خلوت برای زنان باردار مانعی ندارد و حتی در صورت نداشتن ممنوعیت پزشکی با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌شود.

وی اظهار داشت:  مراقبت‌های ضروری مامایی، سونوگرافی‌های معمول و آزمایش‌های ضروری پیش از بارداری و حین بارداری باید در شرایط همه‌گیری کووید ۱۹ با رعایت نکات بهداشتی مهم است و می‌تواند به مصونیت  مادر و نوزاد در ایام همه‌گیری کرونا کمک کند.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مراجعه به مراکز سلامت  باعث انتقال کووید ۱۹ به مادر باردار نمی‌شود و در مراقبت های ضروری با تعیین وقت تلفنی و با استفاده صحیح از ۲ ماسک و فاصله تقریبی ۲ متر با سایر مراجعان، شستن دست و مراجعه درساعات خلوت مادران می‌توانند بدون نگرانی برای دریافت خدمت مورد نظر در واحدهای مامایی مراکز حضور یابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار