معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از رشد ۸۰ درصدی صادرات صنعتی کشور در امسال خبرداد.
کد خبر: ۹۷۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ 15 June 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی رسولیان در نشست بررسی مشکلات واحدهای صنعتی شهرک صنعتی خمین با اشاره به اینکه این مهم درحالی‌ رخ داده که کرونا در سال گذشته موجب توقف صادرات در کشورهای مختلف شد افزود: با وجود تمام فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات کرونا، پارسال صنعت کشور هشت درصد رشد داشت و این موفقیت را می‌توان حاصل حمایت از تولید داخل، اقتصاد مقاومتی و رشد صنایع داخلی دانست.
وی، با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی یک کار مدبرانه و عقلایی بود که در سال ۱۳۶۲ مصوب شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: پس از انقلاب اسلامی بیش از ۸۲۸ شهرک و نواحی صنعتی، آماده واگذاری برای استقرار فعالان اقتصادی شد.
وی یادآورشد:بیش از ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند و نزدیک به ۹۵۰ هزار نفر به شکل مستقیم در این واحدها اشتغال دارند.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال پارسال در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی سرمایه گذاری شد گفت: هزینه هر مترمربع ایجاد زیرساخت در شهرک صنعتی سه میلیون و ۱۳۰ هزار ریال است.
وی افزود:هدف اصلی تامین زیرساخت‌ها است چراکه تولید بدون زیرساخت متوقف است و تامین آب، برق و گاز اولویت شهرک‌های صنعتی است.
رسولیان با اشاره اینکه مجلس در سال جاری برخلاف محدودیت‌های بودجه منابع قیر رایگان را تامین کرد، افزود: پنج هزار میلیارد ریال نیز برای تامین برق شهرک‌های صنعتی مصوب و در تبصره ۱۸ آورده شده است.
رسولیان توضیح داد: افزودن ۱۰ هزارهکتار زمین به شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال جاری برنامه‌ریزی شده است و پارسال ۲ هزار هکتار به شهرک‌های و نواحی صنعتی کشور افزوده شد.
وی با بیان اینکه حمایت‌ها از صنایع کوچک سه برابر شده است، اظهار داشت: حمایت از واحدهای تولیدی را به سمت صادرات محوری و برند محور شدن حرکت خواهیم داد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: جذب سرمایه خارجی، کنسرسیوم های صادراتی، تامین مالی، دوره های آموزشی، ایجاد برند، دفتر خارج از کشور، حضور در نمایشگاه‌های خارجی و صدور ضمانت نامه از جمله این حمایت‌ها است که به پنج برابر نیز افزایش پیدا می کند.
رسولیان افزود: قدرت بازار یابی صنایع کوچک کمتر است و اما این واحدها توانمندی حضور در نمایشگاه‌های بین المللی را برای پیدا کردن بازار فروش دارند.
وی با اشاره به اینکه شهرستان خمین دارای یک شهرک و ۲ ناحیه صنعتی است، اظهار داشت: افزایش سطح اراضی و توسعه و برنامه زمان بندی ایجاد زیرساخت متناسب با نیاز و شمار متقاضیان در شهرک و نواحی صنعتی این شهرستان انجام شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: به منظور تخصیص و انتقال آب به شهرک صنعتی خمین آمادگی مشارکت با پتروشیمی این شهرستان و آب منطقه ای استان مرکزی وجود دارد.
رسولیان با تاکید بر خریداری پساب شهرها و انتقال تخصیص‌ها برای استفاده درشهرک‌های صنعتی گفت: برای خرید هر لیتر آب در سال جاری، ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.
وی ادامه داد: تا زمانیکه ارز ۲ نرخی باشد، سرمایه گذار خارجی را نمی توان جذب کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مشارکت بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی پیشنهادی است که به دولت بردیم چراکه باید به سمت شهرکهای خصوصی حرکت کرد.
رسولیان ، ایجاد شهرک‌های صنفی برای کسب و کارهای کوچک با واگذاری زمین به اصناف را از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سال جاری بیان کرد.
وی توضیح داد: بسته تشویقی در سال جاری برای واگذاری زمین به شرکت های دانش بنیان در بهترین نقاط شهرکهای صنعتی با اقساط بند مدت ارائه شده و ایجاد یک‌هزار کارگاه در سراسر کشور با اولویت شرکت‌های دانش بنیان برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: امسال ۴۰۰ هکتار از زمین‌های واگذار شده که واحد تولیدی در آنها ایجاد نشده پس گرفته می شود.
رسولیان افزود: در آیین نامه امسال آورده شده که تا زمینی به بهره برداری نرسد اجازه فروش ندارد و فروش زمین حتی با دیوار کشی ممنوع شده است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ناحیه صنعتی برای استقرار صنایع پایین دستی واحد پتروشیمی خمین راه اندازی شود.
وی افزود: به منظور جلوگیری از بلاتکلیفی سرمایه گذاران در واگذاری زمین، راه اندازی سامانه الکترونیکی در دستور کار است تا متقاضی زمین بتواند از منزل زمین مورد نظر خود را خریداری کند.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی هم گفت: افزایش قیمت زمین در شهرک صنعتی خمین که یک شهر نو پا است، توجیح ندارد.
علیرضا نظری افزود: واحد پتروشیمی خمین به زودی بهره‌برداری می‌شود و برای صنایع پایین دستی این واحد زمینی در نظر گرفته نشده است.
وی یادآورشد: در سال جهش تولید عدم تعیین قیمت جدید زمین در شهرک‌های صنعتی سبب سرگردانی سرمایه گذاران شده است.
نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم اظهار داشت: فرایند طولانی تصمیم گیری برای صدور مجوز تامین خوراک واحدهای صنعتی نیاز به بازنگری دارد.
نظری اصلاح ورودی‌ها و جاده شهرک صنعتی خمین را مطالبه واحدهای مستقر در شهرک صنعتی خمین بیان کرد و گفت: با راه اندازی پتروشیمی این شهرستان هر روز تانکرهای سوخت باید به این واحد وارد شوند و سبب ترافیک جاده‌ای می‌شود.
وی با اشاره به واحدهای تولیدی راکد در شهرک صنعتی خمین گفت: از ۲۸۵ زمین واگذار شده فقط ۱۵ واحد فعال شدند و زمین‌های راکد باید تعیین و تکلیف شوند.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واگذاری زمین‌ها باید بر اساس انگیزه و توانمندی متقاضیان انجام شود و کسی‌که توان سرمایه گذاری ندارد زمین از او گرفته شود.
فرماندار خمین هم گفت: از سال ۱۳۸۵ اقدامت صنعتی مناسبی در این شهرستان انجام شده اما کافی نیست.
احمد طهرانی افزود: این شهرستان قطب کشاورزی است و کمتر مورد توجه صنعتی قرار گرفته است و دولت تدبیر و امید با قرار دادن زادگاه امام راحل در مناطق کم برخوردار و تعریف مشوق‌های، مالیاتی بستر توسعه صنعت را در این شهرستان ایجاد کرد.
وی، انتقال و تخصیص آب به واحدهای صنعتی نظیر پتروشیمی، محل دفن پسماندهای صنعتی و تسریع در تکمیل پست ۴۰۰ ولت را مهمترین مطالبات واحدهای صنعتی خمین اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی هم وسعت شهرک صنعتی خمین را ۹۴۲ هکتار اعلام کرد و افزود: ۳۱۹ هکتار فاز عملیاتی شده و ۲۰۶ هکتار زمین صنعتی است.
طیب میرزایی گفت: ۱۶۸ هکتار از این اراضی در شهرک صنعتی خمین واگذار شده و ۳۸ هکتار قابل واگذاری است.
وی ادامه داد: ۱۱۹ قرار داد منعقد شده و ۶۴ قرارداد در مرحله تخصیص زمین، ۳۰ قرار داد در مرحله دیوار کشی، ۲۵ قرارداد در مرحله نصب سوله و ۹ قرارداد در مرحله نصب ماشین آلات است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی افزود: ۱۱۹ واحد به بهره برداری رسیده و از این شمار ۹۸ واحد فعال و ۲۱ واحد غیر فعال است.
میرزایی گفت: سه هزار و ۸۳ میلیون ریال سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی سبب اشتغال یک‌هزار و ۹۰۸ نفر شده است.

بازدید از واحد تولید چینی در شهرک صنعتی خمین وحضور در بیت تاریخی امام خمینی(ره) از برنامه های سفره یک روزه مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به خمین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار