رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شازند از مرمت و بازسازی حمام تاریخی روستای ملاباقر از بناهای تاریخی دوران زندیه خبر داد.
کد خبر: ۹۶۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹ 08 June 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، محمد اتابکی با اشاره به اینکه این مرمت اضطراری با اعتبار ۱۰۰ میلیون ریال انجام شده است افزود: اقدامات مرمتی صورت گرفته در این بنا شامل تعویض شیشه‌های شکسته نورگیرهای واقع در پشت‌بام، ترمیم، زیرسازی و انجام ایزوگام نقاط آسیب‌دیده پشت‌بام و رنگ‌آمیزی درب ورودی حمام و ... بوده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند با تاکید بر اینکه آخرین مرمت این بنای تاریخی در سال ۹۲ بوده است گفت: مرمت این حمام تاریخی با هدف ساماندهی و رفع خطر بنا توسط تیم کارشناسی و نظارتی این اداره کل صورت گرفته است.
اتابکی افزود: حمام تاریخی ملاباقر بخش سربند در گذشته دارای امکانات یک حمام بزرگ، کامل بوده است که از بناهای دوره زندیه در شهرستان شازند روستای ملاباقر واقع شده است. و از دو بخش اصلی سربینه و گرم خانه تشکیل شده است.
او ادامه داد: این بنای تاریخی نمونه بارزی از حمام های سنتی ایران محسوب می شود، سربینه به صورت ۸ ضلعی است و عمده مصالح استفاده شده در این بنا سنگ و ساروج بوده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند یاد آور شد: این اثر در ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت۲۵۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار