مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در دوران کرونا و محدودیت صادرات، فروش مجازی باعث رونق بازار هنرمندان صنایع‌دستی شده است.
کد خبر: ۹۶۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸ 08 June 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان با اشاره به وضعیت کنونی صنایع‌دستی استان مرکزی، افزود: با توجه به اینکه اغلب کارگاه‌های صنایع‌دستی استان در منزل فعال است، کرونا فشار و ضرر هنگفتی به امر تولید وارد نکرد و تنها در صادرات چمدانی و فروش محصولات تاثیر منفی داشت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه صنایع‌دستی استان مرکزی به نسبت صنعت گردشگری خسارتی کمتری از کرونا متحمل شد، گفت:خوشبختانه در امر آموزش و ترویج صنایع‌دستی دوره‌های بسیاری در رده حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برگزار شده است که اثربخشی آن را شاهد هستیم.
مرزبان افزود: در ساخت بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی طی دو سال اخیر اقدامات مطلوبی به انجام رسیده است و حتی جز استان‌های صاحب نام هستیم چراکه از ۱۲ شهرستان، ۱۰ شهرستان دارای بازارچه فعال هستند و فقط شهرستان خنداب و زرندیه باقی مانده‌اند که امسال با پیگیری انجام شده و سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان مرکزی، مبلغ یک میلیارد تومان برای ساخت این دو بازارچه اختصاص داده شد.
او یادآورشد: هر کدام از بازارچه‌های صنایع‌دستی فعال در استان بالغ بر ۸ تا ۱۲ غرفه دارد که به صورت کاملا رایگان تجهیز شده است و با امکانات آب و برق و گاز به هنرمندان شاخص قرار گرفته است تا برای تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی حمایت لازم صورت گیرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی درباره احیای رشته‌های صنایع‌دستی منسوخ شده، گفت: در این راستا موضوع آموزش و ترویج مدنظر اداره کل قرار دارد و حتی تعدادی از رشته‌ها با ارائه آموزش نیز احیا شده‌اند.
مرزبان با اشاره به صادرات محصولات صنایع‌دستی،افزود: با توجه به شرایط کرونا و محدودیت در سفرها و پروازها، عملا متوقف است اما کرونا در کنار همه معایب، فرصت مغتنمی برای هنرمندان صنایع‌دستی به شمار می‌رود چراکه کمک کرد محصولات خود از طریق نمایشگاه‌های مجازی به فروش برسانند و در اراک یکی از هنرمندان بیش از ۵۰ میلیون تومان محصولات چرمی خود را علاوه بر فروش روتین و خرد، با کشور افغانستان و ارمنستان قرارداد دوساله فروش محصولات چرمی منعقد کرده است و در واقع این تجربه جدید اگر با همت و خلاقیت هنرمندان در فروش همراه شود می‌تواند به درآمدهای مناسب بیانجامد.‌

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار