مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت : طرح یکپارچه سازی مالکیت بنای تاریخی حاج آقا محسن اراکی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۹۶۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶ 11 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان درباره وضعیت خانه‌های تاریخی موجود در بازار اراک افزود: در بافت تاریخی اراک حدود ۳۰ پلاک واجد ارزش وجود دارد که عمدتاً تاکنون توسط مالکین نگهداری شده است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: خانه تاریخی حاج آقا محسن به دلیل وسعت زیاد و آسیب فراوان ضمن ضرورت انجام مرمت اضطراری نیاز به تهیه طرح مرمت و احیاء دارد که تهیه طرح مورد نظر در دست اقدام قرار دارد، همچنین در سال جاری برای مرمت‌های اضطراری بنا ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
او با اشاره به همکاری بنیاد خیریه محسنی به منظور تهیه طرح مرمت و احیای این خانه تاریخی، افزود: مرمت و احیای کامل بنا به اعتبار قابل توجهی نیاز دارد و باید متره و برآورد دقیق برای آغاز عملیات اجرایی مرمت آن تهیه شود و در حال حاضر بنیاد خیریه محسنی طبق توافق صورت گرفته در حال تهیه طرح و متره و برآورد مرمت بنا می باشد.
مرزبان اضافه کرد: خانه تاریخی حاج آقا محسن به لحاظ ویژگی های معماری و وسعت مهمترین خانه تاریخی استان محسوب می‌شود، این بنای ارزشمند از یک حیاط مرکزی و ۵ حیاط اختصاصی تشکیل شده و دارای بناهایی با ساختار یکپارچه و در عین حال مستقل در اضلاع غربی، شمالی و شرقی است که نمونه مهمی از معماری خانه‌های تاریخی دوره قاجار در اراک محسوب می‌شود.
او تاکید کرد: تزئینات عمده بنا آجرکاری و کاشی‌کاری معقلی یا بنایی است که بخش اعظم آن در بخش حوضخانه بنا به کار رفته است، مرمت و احیا این بنا می‌تواند آن را به مهمترین جاذبه تاریخی استان در شاخه خانه‌های تاریخی تبدیل کند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مبلغ یک میلیارد تومان برای مرمت اضطراری خانه تاریخی محسنی در نظر گرفته شده و تهیه طرح نیز به عهده بنیاد خیریه محسنی است که با نظارت فنی اداره کل بعد از تهیه طرح و آسیب‌شناسی و برآورد قیمت، کار آغاز می‌شود.
مرزبان ادامه داد: برنامه اداره کل میراث‌فرهنگی یکپارچه‌سازی مالکیت بنای خانه محسنی است، در حال حاضر ۳ دانگ این خانه تاریخی متعلق به آموزش و پرورش، ۲.۵ دانگ بنیاد خیریه محسنی و ورثه و نیم دانگ متعلق به اداره کل میراث‌فرهنگی است.
او گفت: با توجه به توافق‌های انجام شده بین اداره کل میراث‌فرهنگی و بنیاد خیریه محسنی قرار بر این شد با مشارکت و همکاری و با نظارت فنی میراث‌فرهنگی مرمت اضراری آغاز شود و در صورت یکپارچه‌سازی مالکیت و برطرف شدن مشکل مالکیت این مکان با کاربری فرهنگی احیا خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار