رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تولد نوزاد مبتلا به نارسایی تالاسمی ماژور در این استان با آگاهی‌بخشی به زوج‌ها از سوی کارشناسان بهداشتی و درمانی به صفر رسیده است.
کد خبر: ۹۶۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷ 09 May 2021

به گزارش تابناک مرکزی دکتر«پری میرشفیعی»همزمان با روز جهانی تالاسمی افزود:  هیچ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور از سال ۸۹ تاکنون در این استان متولد نشده است.

وی اظهار داشت: سال ۷۶ دستورالعمل پیشگیری از تولد نوزادان تالاسمی مبتلا به ماژور از وزارتخانه ابلاغ و دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای این هدف موفق به کاهش و در نهایت صفر شدن تولد نوزادان با این بیماری شد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: زوج‌های جوان با مشاوره قبل ازدواج و دریافت اطلاعات لازم از سوی کارشناسان مجاب شدند تا از تولد نوزادان با تالاسمی ماژور خودداری کنند.

دکتر میرشفیعی افزود:  ۵۰ مبتلا به تالاسمی ماژور اکنون در استان وجود دارد که مربوط به سال‌های قبل از ۱۳۷۶  است و  خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

 تالاسمی یک اختلال ارثی خونی است که هموگلوبین و گلبول‌های قرمز از نظر تعداد در بدن فرد مبتلا نسبت به حالت طبیعی کمتر است، هموگلوبین ملکولی در سلول‌های قرمز خون وجود دارد و به سلول‌های خونی اجازه‌ حمل اکسیژن را می‌دهد، این اختلال منجر به تخریب بیش از حد سلول‌های قرمز خون شده و باعث کم‌خونی می‌شود.

تالاسمی یک بیماری ارثی است، به این معنی که حداقل یکی از والدین باید ناقل بیماری باشد و یکی از راه‌های پیشگیری آن، انجام آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج است.

سالانه ۳۰ تا ۴۰ نوزاد مبتلا به تالاسمی به دنیا می‌آید که ممکن است دچار معلولیت باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار