معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: احتمال شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما بالا رفته و مردم استان باید با رعایت اصول پیشگیری از بروز این معضل بهداشتی که می‌تواند در زمره بیماری‌های مشترک پرمخاطره باشد جلوگیری کنند.
کد خبر: ۹۶۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵ 08 May 2021

به گزارش تابناک مرکزی دکتر «محمد فتاحی» روز افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک ویروسی انسان و دام است که از طریق کنه‌ها به  بدن دام آلوده  و سایر دام‌ها منتقل شده و با توجه به اینکه کنه آلوده بیماری را به نسل‌های بعدی انتقال می‌دهد این مهم ریشه‌کنی بیماری را با مشکل مواجه کرده‌است.

وی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان با ایجاد خونریزی‌های گسترده زیرپوستی در نقاط مختلف بدن و ایجاد کبودی، چهره ترسناکی از بیماری به‌وجود می‌آورد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو را از طریق گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت دام آلوده عنوان کرد و گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها دامداران باید هوشیارانه اقدامات پیشگیری از جمله سم پاشی اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت، رعایت بهداشت فردی  هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه در دستور کار قرار گیرد.

فتاحی خاطرنشان کرد: رعایت پوشش‌ بهداشتی از جمله دستکش، عینک و ماسک برای شهروندانی که اقدام به کشتار دام خارج از کشتارگاه می کنند ضروری بوده و افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند بیشتر از سایران در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

وی از مردم درخواست کرد: به‌منظور جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان  جهت اطمینان، گوشت خریداری شده را به مدت حداقل  ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و مشاهده کشتار خارج از کشتارگاه مراتب را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار