معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ورودی منابع‌آبی ۲ سد کمال صالح و الغدیر ساوه در استان مرکزی به‌علت کاهش بارندگی در سال آبی جدید ۷۵ درصد کمتر شده که این زنگ خطر است.
کد خبر: ۹۶۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹ 06 May 2021

به گزارش تابناک مرکزی«محمود قدبیگی افزود: میزان آب ورودی به سدهای استان در سال آبی گذشته ۲۰۳ میلیون مترمکعب بود که این شاخص تا اردیبهشت ماه امسال به کمتر از ۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی اظهارداشت: ورودی آب به سد کمال صالح اراک در سال آبی جدید ۲۲ میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه قبل کاهش دارد.

 حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ۸۰ درصد در سد کمال صالح اراک و ۶۵ درصد در سد الغدیر ساوه کاهش ورودی تاکنون ثبت شده است.

قدبیگی افزود: ذخیره آبی در پشت سد کمال صالح اراک پارسال در اردیبهشت ماه به حدی بود که سرریز آن کنترل می‌شد اما اکنون ۲۱ درصد نسبت به قبل آب کمتری را در مخزنش جای داده است.

وی اظهارداشت: سد الغدیر ساوه نیز پارسال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در این وقت سال ذخیره داشت که اکنون ۳۰ درصد کمتر از پارسال ذخیره دارد.

 حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت:دبی پایین اب در رودخانه‌های استان و خشکی بسیاری از منابع آبی نشان از خشکسالی شدید دارد و نیاز است که مدیریت مصرف آب با حساسیت در دستور کار باشد.

قدبیگی افزود: لازم است اقدامات مطلوب برای شرایط پیش آمده مانند مدیریت مصرف آب آشامیدنی، جلوگیری از گشت محصولات پرآب بر و خاموش کردن چاه های آب کشاورزی در دستور کار قرار گیرد تا منابع زیرزمینی استان دچار تنش آبی نشوند.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار