نتایج یک مطالعه نشان می دهد که بیماری کووید-۱۹ می تواند خطر افسردگی و زوال عقل را افزایش دهد.
کد خبر: ۹۶۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱ 05 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این رابطه گفت: حتی زمانی که این همه‌گیری تحت کنترل درآید، غم، نگرانی و افسردگی همچنان افراد و جوامع را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
دکتر مریم چگینی افزود: در زمان بروز حوادث، بلایای طبیعی و شیوع بیماری‌های واگیر، شاهد بروز واکنش‌های روانی متعدد در افراد می باشیم که می‌تواند کیفیت زندگی، سلامت روان و جسم افراد را تحت تاثیر قرار دهد.
وی یادآورشد: بدنبال شیوع همه گیری کرونا در جهان، سازمان جهانی بهداشت نسبت به وضعیت سلامت روان عموم جامعه هشدار داد چرا که انزوا، ترس، عدم اطمینان و آشفتگی اقتصادی همه عواملی هستند که باعث پریشانی روانی می‌شوند.
وی تاکید کرد: به دلیل اهمیت این موضوع، پرداختن به واکنش‌های روانی و آموزش راهکارهای لازم برای مدیریت چنین شرایطی به افراد جامعه با هدف عادی‌ سازی واکنش‌ها و جلوگیری از بروز عوارضی که منجر به افت کیفیت زندگی فردی، اجتماعی و کاهش کارآیی افراد می‌شود، از پررنگ‌ترین و ضروری‌ترین نیازها محسوب می‌شود.
دکتر چگینی گفت: احساس عدم کنترل روی شرایط موجود، تجربه استرس طولانی مدت و ترس از ابتلا به بیماری،تنش و برانگیختگی بدنی و ذهنی را افزایش داده و سازگاری فرد را بهم می زند بنابراین احتمال افزایش آسیب های اجتماعی از جمله خشونت خانگی، مصرف مواد و خودکشی بالاتر می رود.
وی یادآور شد: به منظور پیشگیری از افزایش آسیب های روانشناختی اقداماتی توسط وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی انجام شده است.
رییس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: غربالگری جمعیت عمومی از نظر تجربه اضطراب، نگرانی و مصرف مواد، الکل،انجام مشاوره مدیریت استرس برای افراد با سطح اضطراب و نگرانی بالا، ارجاع فوری افراد دارای اختلالات روانپزشکی و افکار خودکشی به روانپزشک، ارائه خدمات روانشناختی برای افراد کرونا مثبت، خانواده هایشان و افراد مشکوک به بیماری، ارائه مشاوره سوگ برای خانواده متوفیان کرونا، ارائه خدمات مشاوره سلامت روان از طریق سامانه ۴۰۳۰ توسط روانشناسان آموزش دیده دانشگاه های علوم پزشکی کشور از ۸ تا ۱۲ شب از جمله مهمترین اقداماتی است که انجام شده است.
گفتنی است به گفته محققان، افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ روانه بیمارستان یا بخش مراقبت ویژه شده اند، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.
پزشکان تاکید کردند: ارتباط بین خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و بروز علائم افسردگی و زوال عقلی می تواند ناشی از تاثیر استرس و تاثیر غیرمستقیم این بیماری بر مغز باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار