رئیس کل دادگستری استان مرکزی، ارزش اراضی رفع تصرف شده در این استان در سال جاری را ۶۲۵ میلیارد ریال اعلام کرد.
کد خبر: ۹۴۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵ 09 March 2021

 


به گزارش تابناک مرکزی،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «عبدالمهدی موسوی» در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی استان مرکزی افزود:تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی موجب شد این اراضی به دامان طبیعت بازگردد.
وی یادآورشد:اجرای قانون حدنگار(کاداستر) از سوی ثبت اسناد، در راستای جلوگیری از تصرفات اراضی ملی در سطح استان نتایج خوبی داشته که باید این مهم در سال آتی نیز با جدیت پیگیری شود.
وی اظهار داشت: برای اقدامات انجام شده در یکسال گذشته نمی‌توان نمره کاملی به دستگاه های اجرایی استان داد بنابراین باید ارزیابی کاملی از عملکرد دستگاهها در حوزه انفال(انفال در اصطلاح فقهی غنائم و موهبت‌های منقول و غیر منقولی است که در اختیار حاکم اسلامی قرار دارد) در سال جاری ارائه شود.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: نیاز است در این راستا نقاط قوت و ضعف احصا و شناسایی شود و سپس برنامه‌ریزی مناسب و دقیق‌تری با رصد و نظارت دادگستری برای سال آتی ارائه شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی تاکید کرد: بابهره‌گیری از ظرفیت یک تیم کارشناسی مجرب باید برنامه هاو اهداف سال آتی ترسیم و تا پایان اسفندماه به دادگستری ابلاغ شود.
وی یادآور شد: مبارزه با تصرفات و تغییر کاربری‌های غیرقانونی باید در دستور کار ویژه قرار گیرد و منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌های ذیربط با مستندسازی ورود جدی به این حوزه داشته باشند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه فصل طبیعت‌گردی قرار داریم، دستگاه‌های مربوطه از جمله نیروی انتطامی مکلفند در راستای جلوگیری از تجمعات غیراخلاقی که به حیثیت اسلام و استان آسیب می زند، اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: بسیاری از احکام صادره در این حوزه اجرا نشده است در حالی که اجرای قاطع و به موقع احکام در این حوزه پیشگیرانه است.
وی ادامه داد: اجرایی نکردن حکم، جرات را بین متخلفان افزایش می‌دهد و چنانچه تصرف اراضی ملی هزینه به دنبال داشته باشد به طور قطع اقدامی پیشگیرانه است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم گفت: اجرای طرح های آبخیزداری کاهش فرسایش خاک در اراضی طییعی استان را به همراه دارد.
«عبدالحسین محمدی» افزود: فرسایش خاک در اراضی طبیعی استان، سالانه حدود ۱۴ تن در هر هکتار بود که با اجرای طرح های آبخیزداری موجب روند کاهشی در این زمینه داشته است.
وی اظهارداشت: مجموع مساحت استان ۲.۹ میلیون هکتار است که ۷۳ درصد اراضی ملی هستند، همچنین از مجموع ۴۹۰ هزار هکتار اراضی بیابانی، ۲۷۰ هزارهکتار آن متعلق به زرندیه است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تاکید کرد: حفاظت از اراضی ملی، بهبود و اصلاح مراتع، طرح ملی نهضت سبز و جنگل کاری، آبخیزداری، پیشگیری و مهار سیلاب و مقابله با بیابانزایی از طرح های محوری و اساسی منابع طبیعی است.
محمدی ادامه داد: بیشترین مراتع استان، از نوع ییلاقی است و از مجموع ۸ هزار گونه گیاهی کشور، ۱۲۰۰ گونه در استان مرکزی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ هزار هکتار جنگل طبیعی در استان وجود دارد گفت: دو سال اخیر مساحت جنگل‌های مصنوعی روند افزایشی داشته و در این خصوص از روش‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای بهره‌گیری شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد: اکنون در سطح استان هشت حوزه اصلی آبخیز وجود دارد و در ۱۲ هزار و ۶۰۰ نقطه استان طرح آبخیزداری انجام شده است.
محمدی افزود: ذخیره‌سازی هزار مترمکعب روان آب و اجرای طرح‌های آبخیزداری در هر هکتار ار اراضی طبیعی، منجر به تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از وقوع سیلاب می‌شود.
استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار