مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: چهار هزار و ۳۱۳ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به‌منظور استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن، امسال به انواع سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شد.
کد خبر: ۹۴۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 17 February 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، فرزاد کوهدانی افزود: ۱۶۲ هزار هکتار اراضی مستعد اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون ۷۰ هزار هکتار معادل ۴۱ درصد این اراضی به انواع سامانه‌های آییاری تحت فشار مجهز شده‌ است.
وی با یادآوری وجود ۲ رودخانه قم رود و قره‌چای در استان مرکزی ادامه داد: از مجموع ۲۵ هزار هکتار اراضی زیر دست این رودخانه‌ها پنج هزار و ۲۰۲ هکتار معادل ۲۱ درصد به شبکه‌های فرعی تجهیز شده‌ که ۲۱۰ هکتار آن در سال جاری بوده است.
کوهدانی با بیان اینکه ۲۰ هزار کیلومتر کانال و شبکه‌های آبیاری در اراضی کشاورزی استان مرکزی وجود دارد که نیازمند مرمت و بهسازی هستند، اظهار داشت: سه هزار و ۷۳۲ کیلومتر از این کانال‌ها تاکنون مرمت و بهسازی شده که ۱۲ کیلومتر آن در سال جاری انجام شده‌ است.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری وجود ۲ سد بزرگ الغدیر ساوه و ۱۵ خرداد دلیجان در این استان گفت: ۱۲ هزار هکتار اراضی زیر دست این سدها قرار دارد که تا کنون تجهیزات آب و خاک ۶ هزار و ۸۲۹ هکتار این از آن‌ها نوساری شده‌ است.
کوهدانی افزود: ۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت آبی است که تاکنون تجهیزات ۴۹ هزار هکتار معادل ۲۱ درصد این اراضی تجهیز و نوسازی شده‌ است.
وی ادامه داد: ۴۴ شرکت تعاونی بخش کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که ۳۴ شرکت فعال و ۶۰ هزار هکتار ار اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آن‌ها قرار دارد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآورشد: ۱۱ هزار و ۷۳۹ هکتار از مجموع این اراضی تاکنون به تجهیزات حفاظت از آب و خاک تجهیز شده که ۲۰۱ هکتار این اراضی سال گذشته تجهیز و نوسازی شده‌ است.
کوهدانی با یادآوری وجود ۱۰ هزار هکتار جاده بین مزارع در اراضی کشاورزی استان مرکزی افزود: زیر سازی و بازسازی ۵۰۰ کیلومتر این جاده‌ها تاکنون انجام شده‌ است.
وی با بیان اینکه آب مورد نیاز ۱۴ درصد اراضی آبی بخش کشاورزی استان از طریق قنات‌ها تامین می شود، ادامه داد: سه هزار و ۶۶۶ رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد که ۲ هزار و ۷۰۰ رشته این قنات‌ها فعال و بقیه به دلیل خشک سالی‌های اخیر، بی آب شده‌اند.
وی طول قنات‌های استان مرکزی را سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۲۶۳ رشته از مجموع قنات‌های استان به طول ۴۴ کیلومتر سال گذشته لایروبی و احیا شده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار