معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۴۰ طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص بیماری کرونا به ثمر رسیده است.
کد خبر: ۹۳۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳ 11 February 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علیرضا کمالی افزود: برای اولین بار واکسن روسی کرونا(اسپوتنیک وی) برای کادر درمان، پزشکان و متخصصین بیهوشی بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی اراک تزریق شد.
وی اظهار داشت: با توجه به مطالعات اخیر انجام شده و نتایج مندرج در مجلات معتبر دنیا از جمله مجله لنست، خوشبختانه این واکسن نتایج مثبت و قابل دفاعی داشته و امیدواریم به زودی برای تمامی اقشار جامعه تزریق شود، ولی مشخصا افرادی که در برخورد بیشتر با این بیماری قرار دارند، در اولویت تزریق قرار دارند.
وی ضمن اشاره به تزریق دو مرحله ای بودن این واکسن، گفت: یک مرحله به میزان ۱۰۰ دوز امروز تزریق شد و ۲۱ روز دیگر دوز دوم واکسن تزریق می شود که به ترتیب تمام پزشکان، پرسنل کادر درمان و بیماران پرخطر و سپس سایر افراد جامعه واکسن را دریافت می کنند تا سطح ایمنی لازم در سطح جامعه ایجاد شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص ترس جامعه از تزریق واکسن، اظهار کرد: مسلما با توجه به اینکه قبلا در مورد واکسن کرونا و ویروس کووید ۱۹ مطالعات و اطلاعات لازم در دنیا وجود نداشت، پس امروز در قبال واکسن هم می تواند ترسی وجود داشته باشد؛ ویروس کرونا مرگ و میر بالایی داشته است و این ترس طبیعی است، اما با توجه به مطالعات و تست‌های انجام شده در سایر کشورها، پزشکان داوطلبانه آماده دریافت واکسن شدند چراکه تزریق واکسن به نفع جامعه و مردم است تا ایمنی ایجاد شده و زنجیره انتقال شکسته شود.
وی در خصوص پژوهش‌های انجام شده در حوزه کرونا توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیان کرد: از اسفندماه ۱۳۹۸ و همزمان با شیوع ویروس کرونا، طرح های متعدد پژوهشی و پایان‌نامه هایی در این زمینه ثبت و بالغ بر ۸۰ طرح تحقیقاتی مصوب شد و کد اخلاق دریافت کرد که از این تعداد نیمی به نتیجه رسید و نتایج آنها نیز به چاپ رسید.
وی تاکید کرد: طرح‌هایی که به نتیجه رسیده در زمینه‌های مختلفی اعم از پیشگیری، تشخیص، شناخت، درمان و علائم بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اراک به انجام رسید، همچنین دو فناوری در زمینه ویروس کرونا نیز تولید شد که شامل کیت تشخیص همزمان ویروس کرونا و آنفلوآنزا بود و در زمینه فناوری واکسن نیز در دانشگاه، اقدامات و تحقیقاتی به انجام رسید، در زمینه پیشگیری و استفاده از داروی پیشگیرانه نیز مطالعاتی توسط پژوهشگران دانشگاه عملیاتی شد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در این دوران پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اراک موفق به تهیه شربت گیاهی موکوزیفت با پایه زنیان شدند که با همکاری گروه عفونی و پزشکان طب سنتی دانشگاه به نتیجه رسید و ضمن تجاری سازی به بازار عرضه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار