مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق از پایان عملیات مرمت بازار شمس‌السطنه خبر داد.
کد خبر: ۹۳۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵ 08 February 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، پروین سادات طیبی افزود: برای مرمت اضطراری و نجات‌بخشی بازار شمس السلطنه نراق، اعتباری بالغ بر ۶میلیارد ریال بابت جذب و هزینه شد که در این مرحله، مرمت و سبکسازی مجموعه بام بازار نراق و همچنین مرمت جداره‌های داخلی بازار و پاکسازی طاق و تویزه‌های آجری انجام شد.
مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق یادآورشد: همچنین ساماندهی و ساخت تابلوهای معرفی آثار تاریخی محدوده بافت تاریخی به تعداد ۳۰ تابلو احیا شد و دو تابلو در مبادی ورودی و خروجی شهر نراق برای راهنمای گردشگران نصب شد.
طیبی افزود: مرمت و بازسازی این بازار تاریخی بر اساس تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه این اداره کل با شهرداری شهر نراق و اداره کل اوقاف استان انجام شد.
او ادامه داد: عملیات مرمت و نجات‌بخشی بام مجموعه بازار شمس‌السلطنه نراق از تاریخ ۱۷ تیر ماه ۹۹ با نظارت عالیه میراث‌فرهنگی آغاز شده و اکنون در مرحله پایانی است.
مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق در ادامه گفت: طی سال گذشته با همراهی شورا و رایزنی‌های مختلف توانستیم مبالغ مختلفی را جذب کنیم و این کار با پیگیری‌های شهرداری نراق و جلساتی با اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی داشتیم انجام شد.
او با اشاره به اینکه شهر نراق دومین شهر تاریخی کشور با حدود ۴ هزار نفر جمعیت از شهر‌های شهرستان‌های دلیجان در جنوب استان مرکزی و در مسیر مناطق گردشگری قم، اصفهان، دلیجان قرار دارد گفت: بافت تاریخی منحصر به فرد نراق از نوع شهر‌های ماسوله و یزد با دیوار‌های کاهگلی و با ترکیبی از بنا‌های تاریخی، معابر سنگ‌فرش و آب روان و باغ‌های حاشیه است و معماری این شهر دست نخورده مانده و هر ساله میزبان هزاران گردشگر است.
طیبی افزود: این شهر کوچک، تاریخی و دست نخورده با ساکنان معتقد و مذهبی مسافران را به یاد گذشته‌های ایرانی اسلامی می‌اندازد.
مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق گفت: از جمله آثار شاخص تاریخی ثبتی در داخل بافت تاریخی نراق می‌توان به مسجد جامع نراق آب‌انبار حاج مهدی نراقی، کاروانسرا و تاجرسرای حاج مهدی و کاروانسرای شمس‌السلطنه در داخل بازار، آب‌انبار و حسینیه عبدالباقی، مسجد امام‌حسن (ع) یا مسجد محله پایین، خانه فاضلین نراقی، امامزادگان شاه یحیی و شاهزاده سلیمان و بسیاری از خانه‌های تاریخی داخل بافت با قدمت قاجاری اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار