معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه گفت:توزیع منابع در استان‌ها بر اساس شاخص‌ها رتبه بندی می‌شود و تخصیص هم بر اساس منطق شکل می گیرد تا اجحافی در این زمینه صورت نگیرد.
کد خبر: ۹۳۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴ 07 February 2021

 


به گزارش تابناک مرکزی،محمدحسین فروزان مهر در نشست شورای قضایی استان مرکزی در اراک با بیان اینکه اجرای نسخه ارتقا یافته سند تحول از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است افزود:اجرای این مهم در اولویت اقدامات قوه قضائیه قرار دارد.
وی با بیان اینکه شاخص‌های اسناد بالادستی اصول قانون اساسی و سند چشم انداز با توجه به سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی در سند تحول مورد توجه قرار گرفته‌ است یادآورشد: در سند تحول برنامه‌هایی طراحی و تدوین شده که بر اساس آن احیای حقوق عامه با جدیت دنبال می‌شود و افزایش میزان رضایتمندی مردم نیز مد نظر است که با گذشت یک سال و نیم از ابلاغ این سند، شاهد رویدادهای مثبتی هستیم.
وی با بیان اینکه با اجرایی کردن سند تحول میزان طرح‌های معوق کاهش یافته است گفت:در زمینه کاهش ورودی پرونده‌های قضایی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
فروزان مهر با بیان اینکه استان مرکزی در بحث کاهش اطاله دادرسی بین ۳۱ استان کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است افزود: در تنظیم سند تحول دو مقوله مهم مبارزه با فساد، تحقق کارآمدی در اولویت قرار دارد که خروجی آن دسترسی به عدالت سطح جامعه و رضایتمندی مردم است که با تحقق این مهم چرخشی تحول آفرین در قوه قضائیه نسبت به سال‌های گذشته مشهود است.
وی با بیان اینکه اجرای سند تحول تا افق ۱۴۰۲ ترسیم شده که اجرای برنامه‌های کوتاه مدت تا خردادماه ۱۴۰۰، میان مدت تا خرداد ۱۴۰۱ و بلندمدت تا سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود ادامه داد:مجموعه اقدامات و برنامه‌های قوه قضائیه در یک دوره پنج ساله ترسیم و تدوین شده و در ۱۴ چرخش تحول آفرین، تغییر رویکردها مد نظر است و رویکردها از نگاه بخشی و جزیره‌ای به نگرشی هم افزا و تعامل سازنده با سایر قوا تغییر می‌کند.
وی گفت:چرخش رویکردها در قوه قضاییه از مهمترین برنامه‌هاست وچرخش از رویکرد دادخواست محور به رویکرد گسترش دهنده عدل و حامی عدالت در تمام سطوح جامعه و چرخش از رویکرد سنتی، غیر شفاف به نگرش پاسخگو، هوشمند و شفاف صورت می‌گیرد.
فروزان مهر با بیان اینکه مهمترین محور چرخش تحول، مبارزه با مفسدان، شناسایی و حذف بسترهای فساد است گفت:تحقق این مهم مستلزم تعامل، هماهنگی و هم افزایی بین قوه قضائیه و سایر دستگاه های اجرایی است در سند تحول قضایی چالش‌ها شناسایی می‌شود و عوامل اولویت دار احصا و بر اساس راهبردها، نسخه و راهکارهای لازم ارائه می‌شود.
وی اظهارداشت: تاکنون ۴۸ چالش احصا شده و از میان این چالش، ۳۰ چالش انتخاب شده که در این راستا ۱۲۰ راهکار و عامل ریشه‌ای بر اساس سه شاخص ارائه شده است.
فروزان مهر، اصلاح نظام پرداخت‌ها، آمایش قضایی در زمینه متناسب سازی ساختارها، به‌کار گیری نیروهای شایسته، توجه به آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، توجه به مسکن پرسنل، اعطای تسهیلات و بهبود ارائه خدمات رفاهی را از جمله برنامه‌های سند تحول قوه قضاییه اعلام کرد.
وی با بیان اینکه سند تحول مقطعی نیست بلکه حرکتی مستمر و بلند مدت است گفت:برای ایجاد اقدامات پایه‌ای برنامه سه ساله در نظر گرفته شده است تا مردم که سرمایه اجتماعی نظام هستند بتوانند به نحو شایسته از خدمات قوه قضائیه بهره‌گیری کنند.
وی افزود: استان مرکزی از ظرفیت های بالایی برخوردار است وازلحاظ صنعتی، کشاورزی، حوزه معادن، فرهنگ و فرهیختگان و تاریخ معاصر پتانسیل و توانمندی‌های بالایی دارد که در راس آن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
فروزان مهر با بیان اینکه نیاز است حوزه قضایی از سرمایه گذاران بنگاه‌های تولیدی در شرایط موجود با تعامل و هم افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی استان حمایت های ویژه ای داشته باشد گفت: تمام مصوبات سفر بر مبنای نگاه کارشناسی اجرایی می‌شود و با توجه به افزایش قیمت ها نیز تلاش می‌شود با تامین منابع مالی لازم، در اجرای طرح‌های مصوب شده تسریع شود.
وی با بیان اینکه برای اجرای طرح های مصوب شده در استان منابع جدیدی احصا می‌کنیم تا افزایش رضایتمندی مردم و سهولت دسترسی به اماکن قضایی شکل گیرد تاکید کرد: نهضت ساخت خانه‌های سازمانی برای کارکنان متناسب با سرانه هر استان است و ساخت مسکن برای قضات غیربومی در اولویت است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی هم با بیان اینکه با توجه به نرخ بالای گرانی مسکن و اجاره ، ماندگاری قضات در استان مرکزی کم است گفت: لازم است ساخت و ساز منازل مسکونی برای این جامعه هدف مد نظر قرار گیرد.
"حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه از اقدامات و برنامه‌های اولویت دار اجرای طرح" قوه قضائیه هوشمند" است افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی به لحاظ سخت افزاری با مشکلاتی مواجه است می طلبد نسبت به رفع این مشکل اقدامات لازم صورت گیرد.
وی یادآورشد: در استان مرکزی وفاق و تعامل و همدلی بین دستگاه قضا و دستگاه‌های اجرایی استان وجود داردوبا اجرایی کردن سند تحول در حوزه آموزش و آزادسازی زندانیان، افزایش ۱۰ درصدی پرونده‌های مختومه، کاهش ۲۰ درصدی کل پرونده‌های وارده و همچنین صلح در ۳۰درصد پرونده‌ها پدید آمده است.
وی یادآورشد: بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و صدا و سیما برای تبیین سیاست های بیانیه گام دوم انقلاب و رفع موانع واحدهای تولیدی استان مرکزی از جمله اقدامات موثری بود که در سال جاری با جدیت پیگیری می‌شود.
وی گفت: اجرای مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان‌ها، مردم را به پشتیبانی از نظام مصمم‌تر می‌کند و در افزایش رضایتمندی و اعتماد عمومی مردم تاثیر به سزایی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار