شهردار منطقه بافت تاریخی اراک گفت:شهر اراک بر اساس نقشه‌ای ساخته شده که فرانسوی‌ها آن را در گذشته پیاده کردند، بازار اراک تنها بازار در کشور است که سوق‌های آن در یک امتداد مستقیم شکل گرفته‌اند.
کد خبر: ۹۳۸۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰ 06 February 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،نگین شاه کرمی افزود: هر ساله بودجه‌ای برای مرمت بازار و بناهایی که در محدوده بافت تاریخی هستند در نظر گرفته می‌شود، سال گذشته دو میلیارد تومان صرفاً برای ترمیم نقاط حادثه خیز بازار و پشت بام بازار و ۲ میلیارد و نیم هم برای مرمت بناهای تاریخی در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ این مبالغ افزایش پیدا خواهد کرد اما هنوز مصوب نشده است، یادآورشد: این بودجه‌ها بر اساس طرح و ضرورت‌هایی که میراث فرهنگی ارائه می‌دهد در نظر گرفته می‌شود و سپس شهرداری بودجه را در اختیار پیمانکاری که میراث فرهنگی معرفی می‌کند قرار خواهد داد، ناظر هم میراث فرهنگی است، اما پرداخت هزینه بر عهده شهرداری است.
وی ادامه داد: در شهرداری ضوابط و مقرراتی وجود دارد که مسئولان شهرداری را موظف به حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از دخل و تصرف به این بافت می‌کند بر همین اساس دبیرخانه‌ای در شهرداری با عنوان ماده ۱۰۰ به تخلفات ساختمانی رسیدگی خواهد کرد و شهرداری از این طریق از ایجاد تغییرات در بناهای تاریخی جلوگیری می‌کند.
وی گفت:همچنین اگر بنایی نیاز به مرمت فوری داشته باشد شهرداری در این موضوع پیش قدم خواهد بود.
شاه کرمی افزود: در کنار اداره میراث فرهنگی موظف به حمایت از بافت تاریخی هستیم، اما متولی، بانی و ضابط در زمینه حفاظت از بافت تاریخی، اداره میراث فرهنگی است که این طرح جامعی را در خصوص بازار و مجموعه بافت تاریخی در نظر گرفته و مراحل تصویب آن در حال انجام است اما تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.
وی ادامه داد: هر کدام از مالکانی که در بافت تاریخی سکونت دارند برای هر گونه ساخت و ساز باید الگوی ساخت را از میراث فرهنگی بگیرند، اما صدور مجوز احداث و نوسازی در حیطه وظایف شهرداری است.
شهردار بافت تاریخی اراک گفت: قسمتی از مسیر پروژه پیاده راه‌ها در محدوده مرکزی شهر با بافت تاریخی در خیابان محسنی و حصار همپوشانی دارد که بر اساس اولویت بندی قسمتی از این پروژه انجام شده اما فعلاً با توجه به برودت هوا متوقف شده که پس از اینکه شرایط آب و هوایی مناسب شود ادامه این امر پیگیری خواهد شد که قطعا در کاهش شلوغی‌ها و ترافیک مرکز شهر مؤثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه تملک بناهای تاریخی از وظایف شهرداری نیست، افزود: تملک بناهای تاریخی با توجه به محدودیت بودجه‌های شهرداری امکان پذیر نیست، تقریباً می‌توان گفت همه بناهای تاریخی در تملک افراد شخصی است که طبق قوانین میراث فرهنگی موظفند از ملک خود حفاظت کنند، بعضی از این بناها ارزش تاریخی داشته و برخی نیز ثبت ملی هستند که میراث فرهنگی روی دخل و تصرف و ایجاد تغییرات در این بناها کاملاً نظارت و کنترل دارد، اما اگر مالک به دلایل ثابت شده توان مالی برای مرمت بنا را نداشته باشد، طبق قانون، میراث فرهنگی موظف به مرمت این بناها است.
شاه کرمی گفت: تملک قسمتی از ملک تاریخی متعلق به خانواده محسنی واقع در خیابـان عباس آباد کوچه ارسطو در سال گذشته انجام شد و تملک ده شعیر آن باقی مانده بود که در گذشته مبالغ آن پرداخت شد و بنا به طور شش دانگ در اختیار شهرداری قرار گرفت در حال حاضر همکاران ما در حال مرمت این بنا هستند و مقرر شده به عنوان موزه اسناد تاریخی و یک مجموعه فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار