کد خبر: ۹۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳ 12 September 2015

به گزارش تابناک مرکزی بعضی افراد باورهای غلطی در مورد انواع شامپو و صابون دارند که برخی از این باورها را با هم مرور می کنیم:

  - 1استفاده روزانه از صابون برای شستشوی بدن مضر است

این باور تا حدی اشتباه است. کسانی که پوست نرمال و چربی دارند، می‌توانند هر روز یکبار استحمام نموده و از صابون استفاده کنند، اما کسانی که  پوست خشکی  دارند، بهتر است بدنشان را با صابون اسیدی یا خنثی یک روز در میان بشویند

 - 2 برای بدن کودکان می‌توان از شامپوی بدن بزرگسالان استفاده کرد

این باور اشتباه است. این کار باعث خشک شدن پوست کودکان می‌شود. شامپوی بزرگسالان قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد، در حالی که بدن کودکان تا رسیدن به بلوغ و فعال شدن غدد چربی، چرب نمی‌شود .

شامپوی بزرگسالان قوی است و باعث از بین رفتن چربی می‌شود، در نتیجه منجر به خشکی شدید پوست کودکان و صدمه دیدن آن می‌شود .

 - 3   صابون‌های مایع بهتر از صابون‌های جامد تمیز می کنند

این باور اشتباه است. ترکیب این دو نوع صابون متفاوت نیست، فقط حسن صابون‌های مایع این است که بهداشتی تر است و هر فردی به اندازه مصرف از آن برمی‌دارد و باقی آن مانند صابون جامد خیس و آلوده نمی‌شود .

چون مواد قلیایی صابون ضدمیکروب است، امکان رشد میکروب روی صابون جامد وجود ندارد. صابون تنها در شرایطی آلوده می‌شود که پس از خیس شدن، هفته‌های طولانی استفاده نشود

 - 4شامپوهای گیاهی بهتر هستند

این باور اشتباه است. شامپوهایی با عناوین شامپو حنا، شامپو سیر، سدر و... تنها جنبه تبلیغاتی دارند و تاثیری بر سلامت مو و پوست ندارند. شامپوهای صنعتی مانند شامپوهای گیاهی، فرمولی کنترل‌شده دارند و ترکیب هر دو یکسان است. در شامپوهای گیاهی مختصری از عصاره گیاه وارد شده که تاثیری در شستشو و بهداشت فرد ندارد .

شامپوهای حاوی انواع روغن‌ها یا گیاهی مانند آلوئه‌ورا نیز مقداری نرم‌کننده دارند و مزیتی بر سایر شامپوها ندارند .

  - 5 صابون‌های جامد آلوده هستند

این باور اشتباه است. گرچه صابون وقتی خیس می‌شود و در دستشویی قرار می‌گیرد، محیط مناسبی برای رشد میکروب‌هاست، اما چون مواد قلیایی صابون ضدمیکروب است، امکان رشد میکروب روی صابون وجود ندارد. به عبارتی صابون مانند هر محیط دیگری آلوده می‌شود، اما این آلوده شدن به معنی رشد میکروب یا انتقال آن از یک دست به دست دیگر نیست .

صابون تنها در شرایطی آلوده می‌شود که پس از خیس شدن هفته‌های طولانی استفاده نشود. در این شرایط امکان آلودگی وجود دارد. صابون‌های جامدی که در طول روز چند مرتبه از آنها استفاده می‌کنیم یا در حمام 2 تا 3 روز یک‌بار برای شستشوی بدن استفاده می‌شوند، انتقال‌دهنده میکروب نیستند .

 - 6 شامپو بچه مناسب افراد بزرگسال نیست

این باور اشتباه است. در فردی که موی خشک و آسیب‌دیده‌ای دارد، می‌تواند از شامپو بچه استفاده کند، اما برای موی نرمال و چرب که آسیب‌دیده هم نباشد، باید از شامپوهای معمولی استفاده کرد. شامپوبچه، قدرت پاک‌کنندگی ضعیفی دارد و مناسب بزرگسالان با موی سالم و نرمال نیست .

   -7صابون پوست را خشک می‌کند

این باور اشتباه است. صابون برای پوست و شامپو برای مو ساخته شده است. کسانی که سرشان را با صابون می‌شویند، قطعا دچار خشکی، کدری و  شکنندگی مو  می‌شوند، زیرا مواد قلیایی صابون بسیار بیشتر از شامپو است .

برای پوست‌های چرب و نرمال، استفاده از صابون‌های معمولی که خاصیت قلیایی بالایی دارند ایرادی ندارد و باعث خشکی پوست نمی‌شود. استفاده از صابون، زمانی برای پوست درست نیست که فرد پوستی خشک داشته باشد. در این صورت استفاده از صابون باعث خشکی بیشتر می‌شود. افرادی که پوست خشک دارند، می‌توانند از صابون‌های خنثی یا pH اسیدی استفاده کنند.

  - 8صابون‌های معطر عامل بروز آلرژی هستند

این باور، برای همه درست نیست. صابون‌های طبی بوی خوبی ندارند و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از صابون‌های معطر استفاده ‌کنند. صابون‌های معطر  در افراد معمولی باعث  آلرژی  نمی‌شود و مزیت استفاده از آنها، بوی خوش بعد از حمام است .

درصد بسیار کمی از افراد به مواد معطر آلرژی دارند. استفاده از این صابون‌ها در این افراد باعث قرمزی پوست، التهاب و  خارش  می‌شود .

   -9موها را نباید هر روز شامپو کرد

این باور اشتباه است. کسانی که  موهای چربی  دارند، در بهترین حالت باید هر روز یک دست سرشان را شامپو کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار