عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: همواره در طول تاریخ، بیماری هایی سلامت انسان ها را به خطر انداخته و جان بسیاری را نیز گرفته است که به برکت ساخت واکسن، تحت کنترل درآمده و ریشه کن شده اند.
کد خبر: ۹۳۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 19 January 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد افزود: در طول تاریخ به برکات واکسن توانسته ایم بسیاری از بیماری ها را تحت کنترل در آوریم و بیماری‌هایی از جمله آبله، فلج اطفال و سرخک که در سنوات گذشته قربانی های زیادی را می گرفت، امروزه تحت کنترل درآمده و ریشه کن شده است.
وی با اشاره به اینکه واکسن یک پدیده و حقیقت و یک پیشرفت شگرف بشری است و نقطه عطفی در تاریخ بشری و پزشکی به شمار می آید، اظهار داشت: درباره واکسن کرونا شایعاتی که وجود دارد که پایه و اساس علمی نداشته، اما در هر کشور جامعه علمی همان کشور که متشکل از مردم آن کشور است و دیدگاه سیاسی و شخصی ندارند باید در خصوص فواید و ضررهای هر واکسن به جمع‌بندی برسند، مردم نیز باید به این جامعه علمی اعتماد کنند.
وی تاکید کرد: در تمامی کشورهای دنیا حتی کشورهای سازنده واکسن در حال حاضر کشوری وجود ندارد که بتواند تمامی گروه‌های مردم را علیه کرونا واکسینه کند، ما نیز مرحله به مرحله پیش می رویم.
این ویروس شناس یادآورشد: بر اساس برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های هر کشور گروه های مختلف مردم در برابر این واکسن طبقه بندی شده اند، از جمله افراد سالمند، پرسنل بهداشت و درمان و کسانی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، نسبت به سایر افراد اولویت دارند.
دکتر خوانساری نژاد افزود: ویروس های RNAدار مثل کرونا نسبت به سایر ویروس ها دچار جهش و تغییرات بیشتری می شوند، اما مسئله اصلی این است که این جهش ها و تغییرات چه تبعاتی به‌ همراه دارند. وی گفت:درباره ویروس کرونا از زمان پیدایش این ویروس جهش ها و تغییرات زیادی رخ داده است که اکثراً بی معنی بوده اند.
عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: بارزترین جهش درباره این ویروس نوع انگلیسی آن بوده که باعث شده در اثر تغییرات و جهش ها از میزبانی به میزبان دیگر راحت‌تر انتقال پیدا کند و به نوعی سرعت سرایت آن بیشتر شده است.
وی یادآور شد: به طور کلی جهش ها و تغییرات باعث می شوند که در ویروس سه حالت رخ بدهد حالت نخست این است که ویروس از فردی به فرد دیگر راحت تر انتقال و سرایت یابد، حالت دوم این بوده که بیماری زایی آن افزایش می یابد و حالت سوم فرار ویروس از سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد، بیشتر اوقات این حالت ها با هم رخ نمی دهند، اما گاهی ممکن است اینگونه نیز پیش بیاید.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه همچنان این ویروس جای بحث دارد، باید تا رسیدن به درمان قطعی و یا واکسن ایمن، پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار