مدیر شبکه بهداشت و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طرح شهید سلیمانی با تدوین ۷ راهبرد به قطع زنجیره انتقال کمک زیادی کرده است.
کد خبر: ۹۳۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 19 January 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، سید شهریار حسینی افزود: گام چهارم کنترل و مبارزه با بیماری کووید۱۹ تحت عنوان برنامه کنترل و مدیریت بیماری به شیوه محله و خانواده محور با همکاری نیروهای بسیج و هلال احمر تحت عنوان طرح شهید سلیمانی از اول آذرماه در سراسر کشور آغاز شد.
وی اظهار داشت: در دو هفته اول آذرماه ساماندهی و آموزش نیروهای بسیج و تدوین برنامه های لازم انجام گرفت و تقریباً از پانزدهم آذرماه طرح شهید سلیمانی در سطح شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی آغاز به کار کرد.
وی تاکید کرد: این طرح با تعیین ۷ راهبرد به کنترل اپیدمی و قطع زنجیره انتقال کمک بسیار زیادی کرده است، مهمترین راهبرد تشدید نظارت بر انجام پروتکل های بهداشتی و اعمال قانون است.
حسینی یادآورشد: تیم های نظارتی متشکل از نیروهای بسیج و داوطلبین هلال احمر بوده که به ازای هر مرکز خدمات جامع سلامت تحت نظر کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای و با استفاده از چک لیست ها از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و واحدهای صنعتی و... بازدید می‌کند و اخطار و موارد آموزشی لازم صورت گرفته و موارد نقض ابلاغ می‌شود و اگر عدم رعایت موازین بهداشتی در این واحدها آشکارا باشد و موجب تهدید سلامت مردم شود، اخطار کتبی و در نهایت پلمب صورت می گیرد.
مدیر شبکه بهداشت و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه علاوه بر تیم های نظارتی، تیم های مراقبتی و حمایتی نیز در این طرح فعالیت می‌کنند، گفت: تیم های مراقبتی به دو دسته تیم‌های رهگیری و تیم‌های مراقبت در منزل تقسیم می‌شوند و در واقع می‌توان گفت اصل این طرح روی تیم‌های رهگیری متمرکز شده است.
وی تاکید کرد: انجام تست سریع، گسترده و هدفمند، بیماریابی فعال، قرنطینه هوشمند و پیگیری به موقع در تیم های رهگیری در حال انجام است.
حسینی یادآور شد: تیم های رهگیری از نیروهای بخش سلامت، بهورزان در روستا و مراقبین سلامت در شهر، نیروهای بسیجی، داوطلبین هلال احمر، نیروهای مردمی، سفیران و داوطلبین سلامت فعالیت های خود را در قالب برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت ادامه می دهند؛ در تیم های رهگیری به محض مشاهده و اعلام یک مورد مثبت این تیم ها به درب منازل مراجعه کرده و افراد در تماس نزدیک با بیمار و اعضای خانواده بیمار را شناسایی و پیگیری می کنند و برای موارد مشکوک تست سریع و یا pcr به صورت رایگان انجام می دهند، لازم به ذکر است که حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تست برای افرادی که در قرنطینه بوده، انجام شده است.
وی اضافه کرد: تست سریع (Rapid Test)، در بازه زمانی ۲۰ دقیقه جواب نهایی را مشخص می سازد و همچنین در خصوص تست PCR ظرفیت از ۱۰۰ تست به ۵۰۰ تست در بخش دولتی رسیده است و در بخش خصوصی نیز ظرفیت های مناسبی اضافه شده است.
حسینی افزود: تا قبل از این طرح بیشتر بر روی درمان متمرکز بودیم، اما اگر می‌خواهیم در کنترل اپیدمی کرونا موفق شویم باید برخود ویروس متمرکز می شدیم که با استفاده از این طرح و امکانات هر محله، بیماریابی در مراحل اولیه و شناسایی زودرس فراهم شده است همچنین افرادی که امکان قرنطینه در منزل برایشان میسر نیست می‌توانند از نقاهتگاه ساماندهی شده در اراک با ظرفیت ۵۰ تخت استفاده کنند.
وی گفت: تلاش ها بر این است که با تشخیص زودرس موارد بیماری و حتی موارد مشکوک بدون علامت و قرنطینه زودهنگام و جلوگیری از رفت و آمد افراد بیمار در سطح شهر مانع از بروز پیک مجدد بیماری شویم، اما اگر مردم این بیماری را ساده گرفته و همچون گذشته در رعایت پروتکل های بهداشتی کوشا و جدی نباشند، متاسفانه باید گفت احتمال آغاز موج چهارم وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار