مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی : گواهی‌ روستای ملی صنایع‌دستی سمقاور توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار مرکزی اعطا شد و این روستا به عنوان پایتخت منبت ایران ثبت شد.
کد خبر: ۹۳۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴ 11 January 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی،دکتر علی‌اصغر مونسان در مراسمی گواهی‌نامه روستای ملی صنایع‌دستی سمقاور به عنوان اولین روستای استان مرکزی در حوزه صنایع دستی را به استاندار مرکزی اعطا کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: این مراسم با حضور تعدادی از استانداران و تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.
مرزبان افزود: ثبت ملی منبت سمقاور با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری انجام شد که این اقدام موجب همبستگی ملی و منطقه‌ای می‌شود و در امنیت ملی و ایجاد وحدت نیز نقش دارد.
او اضافه کرد: روستای سمقاور در شهرستان کمیجان دارای ۸۰ کارگاه و ۳۵۰ هنرمند فعال در رشته منبت چوب است و ۹۰ در صد مردم این روستا به غیر از کشاورزی به تولید آثار صنایع دستی مشغول هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: از ویژگیهای این روستا مهاجرت معکوس از شهرهای اطراف به این منطقه است.
مرزبان گفت: طرح های بومی اصیل منطقه و استفاده از مواد اولیه بومی منطقه، مراکز آموزشی، جمعیت روستا، وجود آثار تاریخی فرهنگی منطقه، خانه های بوم گردی و .. از شرایط ثبت روستای ملی هستند که کمیجان با داشتن تمامی این قابلیت ها و وجود روستای هدف گردشگری وفس در این منطقه ثبت ملی شد.
او افزود: بازارچه دائمی صنایع دستی با همکاری فرماندار و شهردار کمیجان احداث و در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد و با احداث این بازارچه دائمی صنایع دستی و شهرک مبل در جوار این روستا عرصه صنایع دستی به صورت مستقیم برای خریداران مهیا می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با تاکید بر همکاری بسیار خوب استاندار مرکزی در حمایت از این ماموریت بزرگ گفت: حمایت استاندار در ماموریت های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کمک بسیاری در این راستا داشته است که جای تقدیر دارد.
او اظهار داشت: ثبت ملی، فرصتی برای توجه بیشتر به توسعه صنایع‌دستی است و این اقدام گام بلندی در راستای افزایش تولید صنایع دستی در استان و کشور محسوب می شود.
مرزبان با اشاره به اینکه سمقاور به عنوان روستای کارآفرینان، نقش مهمی در تولید وسایل چوبی ،مبل و هنر منبت کاری دارد‌ تاکید کرد: بعد از ثبت ملی شدن این روستا تلاش برای ثبت جهانی شدن آن ادامه دارد چرا که با نگاه ملی و جهانی به هنر منبت در کنار ایجاد فرصت های شغلی می توان ارزآوری فراوانی را برای کشور به ارمغان آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار