سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از تعيين حريم و ضوابط حفاظتی ۴اثر تاريخي شاخص استان مرکزی از ابتدای سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۱۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 25 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی مصطفی مرزبان افزود: از ابتدای امسال موفق شديم ۴ اثر شاخص تاريخي استان را در شوراي عالي، ثبت و در حرائم وزارت ميراث فرهنگي كشور به ثبت برسانيم.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: این بناها عبارتند از: بارک امیر حشمت( ارگ میشیجان) در خمین، امامزاده عبدا... میشیجان در خمین، مسجد سیدها در اراک، کاروانسرای ورده در زرندیه که از آغاز سال تاکنون اصلاح و رفع ایرادات آنها انجام شده است.
مرزبان گفت: با اين اقدام در مجموع ۵۵ اثر تاریخی استان مرکزی كه تا كنون فاقد حريم مصوب بوده‌اند، ثبت حريم شده‌اند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار كرد: متاسفانه ريشه بسياری از تعرضات غيرقانونی به آثار تاريخی در گذشته به دليل عدم تعيين حريم مصوب مجموعه‌ها و بناهای تاريخی بوده است، بنابراین با اين كار اقدامی بزرگ و اساسی در راستای حفاظت از آثار تاريخی استان صورت خواهد گرفت.
او با اشاره به اهمیت موضوع تعیین حریم آثار تاریخی ادامه داد: به منظور حفاظت هر چه بیشتر از آثار تاریخی، پس از ثبت یک اثر موضوع تعیین عرصه و حریم از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مانع قانونی و لازم‌الاجرا برای جلوگیری از تعرض به حریم منظری و حفاظتی آثار در محیط‌های شهری و روستایی خواهد بود.
استان مرکزی دارای بیش از ۲ هزار بنا و اثر تاريخی است كه ۸۹۳مورد آن به ثبت ملی و یک اثر آن به نام قنات ابراهیم آباد به ثبت جهانی رسيده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار