مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: تدوین تاریخ شفاهی صنعت چاپ این استان امسال کلید خورده است.
کد خبر: ۹۱۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱ 21 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الاسلام عباس دانشی در آیین تجلیل از پیشکسوتان صنعت چاپ استان مرکزی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، افزود: تدوین تاریخ شفاهی صنعت چاپ این استان امسال کلید خورده است و از فعالان این حوزه انتظار می‌رود در فرآیند جمع‌بندی داده‌های این حوزه که بخشی از فرهنگ استان محسوب می‌شود، مشارکت گسترده داشته باشند.
وی یادآورشد: از چاپخانه‌داران و مجموعه‌داران این استان دعوت می‌شود که با ارایه هر گونه اسناد، مکاتبات، یادداشت یا اسنا فعالیت‌های چاپ و نشر که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد به این اداره کل در تدوین هر چه قوی‌تر تاریخ شفاهی صنعت چاپ استان کمک کنند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه قدمت صنعت چاپ استان مرکزی نسبت به بسیاری از استان‌های کشور بیشتر است و چاپخانه‌های تخصصی و دیجیتال متعددی در این استان فعالیت می‌کنند اما، تا کنون نسبت به ایجاد اتحادیه منسجم و کارآمد این صنف اقدامی صورت نگرفته و به‌تازگی مکاتباتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در این خصوص انجام شده و انتظار می‌رود تا آخر سال اتحادیه این صنف تشکیل شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: این اداره کل در حمایت گسترده از صنعت چاپ استان مکاتباتی با تمامی دستگاه‌های اجرایی مبنی بر پذیرش اسناد مالی حوزه چاپ با محوریت چاپخانه‌داران استان مرکزی انجام داده و از دستگاه‌های مسئول از قبیل استانداری و اداره کل اقتصاد و دارایی استان نیز پیگیر اجرای این مهم است.
حجت‌الاسلام دانشی اظهار داشت: چرخ صنعت چاپ و نشر این استان با تشکیل مجمع صنفی، ایجاد و تقویت وحدت و یکپارچگی فعالان این صنف به حرکت در می‌آید.
وی اضافه کرد: فعالان صنعت چاپ استان تنها در صورت داشتن یک مجمع صنفی مستقل و پویا می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند و در مقابل افرادی که بدون مجوز وارد این عرصه می شوند با ابزار قانون بایستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: با وجود اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اعمال سیاست‌های تشویقی از قبیل خرید کتاب از ناشران و نویسندگان و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب سعی در حمایت از این قشر از جامعه دارد اما، به واسطه چاپ کتاب در خارج از استان مشکلاتی برای فعالان این حوزه در استان مرکزی ایجاد شده است.
حجت‌الاسلام دانشی تاکید کرد: چاپ و نشر به‌عنوان صنعتی پیشرو و تاثیرگذار، سرآغاز تحولی شگرف در زندگی انسان‌ها شد و پیشرفت بسیاری از تمدن های جهان را سرعت بخشید، پیشرفتی که همچنان با گسترش فناوری ادامه دارد و باید با حمایت همه‌جانبه از چاپخانه‌داران استان زمینه شکوفایی این صنعت را در استان فراهم کرد.
بیش از ۱۰۰ چاپخانه در حوزه‌های چاپ سنتی، دیجیتال و افست در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار