معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نانواها در تهیه نان به عمل آوری و استفاده از آرد سبوس دار دقت ندارند.
کد خبر: ۹۱۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ 09 November 2020

 


به گزارش تابناک مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده استان مرکزی درباره وضعیت تولید نان در استان مرکزی، افزود: نان قوت غالب مردم است و دانشگاه علوم پزشکی حساسیت بالایی نسبت به کیفیت این محصول دارد.
وی با اشاره به گزارشات دریافت شده درباره کیفیت نان در سطح استان مرکزی یادآورشد: در ابتدای سال ۹۸ مصوب شد که کارخانجات تولید آرد، استانداردهای لازم برای سبوس گیری از گندم را رعایت کنند، همچنین سازمان استاندارد نیز استاندارد ۱۰۳ و ۱۰۴ کیفیت نان را اصلاح کند که تا حدودی این مصوبات انجام شد، اما به هدف نرسیدیم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، نامرغوب بودن گندم تحویلی به کارخانجات، عدم تحویل گندم با پروتئین بالا، عدم اصلاح استانداردهای ملی، عدم رعایت ۱۰۰ درصدی مصوبات توسط کارخانجات آردسازی و عدم رعایت انطباق نوع آرد مصرفی پخت نان توسط برخی نانوایان بویژه نانوایی های نیمه دولتی و فرهنگ مصرفی مردم را از جمله مشکلات موجود در مسیر تولید نان با کیفیت دانست.
دکتر علیمرادیان اضافه کرد: مردم تمایل به مصرف نان سفید دارند و نانواها برای تهیه و عمل آوری نان با سبوس بالا وقت نمی گذارند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی هم با اشاره به انجام۳۱۶۵
مورد نمونه برداری از نان در استان مرکزی در ۶ ماهه نخست سال جاری، گفت: نتیجه نمونه برداری ها حاکی از مطلوبیت ۹۷درصد آردها به لحاظ نمک موجود بود، همچنین تنها یک درصد نان ها دارای جوش شیرین بودند.
دکتر عباس اسماعیلی افزود: از ۴۲ مورد آرد نیز نمونه برداری شد که بر اساس آن ۳۵ نمونه از نظر میزان سبوس مطلوب بود و ۱۸ نمونه نیز برای کیفیت نان و آرد و تخلفات نمک و کمبود سبوس به مراجع قضایی معرفی شد.
وی با بیان اینکه از سه مورد علت عمده مرگ و میر در جهان دو مورد به لحاظ مصرف نمک و سبوس به نان مرتبط است که می توان با رفع مشکلات این حوزه، آمار مرگ را در این بخش تحت کنترل درآورد، یادآورشد: علاوه بر مصرف نمک و سبوس با مسئله استفاده از کنجد بر روی نان روبرو هستیم، استفاده از کنجد منعی ندارد، اما شرایط نگهداری بهداشتی کنجد مهم است که باید حتما طبق دستورالعمل ها باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار