رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: تنها اهرم سازمانی برای سد کردن حجم بالای ورودی پرونده به دادگستری ها که در اختیار قوه قضائیه وجود دارد، شورای حل اختلاف و مؤسسات میانجیگری و داوری است.
کد خبر: ۹۱۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵ 04 November 2020

 


به گزارش تابناک مرکزی،حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی در جلسه ی شورای سیاستگذاری شورای حل اختلاف استان مرکزی افزود:ایجاد مصالحه واقعی از صدور حکم شاق نیز سخت تر است چراکه صدور حکم بر مبنای دلایل ظاهری و دفاعیات خوانده و متهم است اما برای انجام یک مصالحه پایدار ما به افرادی نیازمندیم که دارای جامعه شناسی، روانشناسی و قدرت کلام و اقناع بالایی هستند و می توانند با دعوت کردن طرفین دعوا به آرامش و بهره بردن از منطق و عقل صلح مورد نظر را ایجاد کنند.
وی اظهارداشت: شورای حل اختلاف و توسعه و تجهیز آن بسیار با اهمیت است و شورا و کارکنان آن برای ما هیچ فرقی با دادگاه و دادسرا ندارد زیرا در سیاستگذاری های قوه قضائیه جایگاه شورای حل اختلاف بسیار ممتاز است و می تواند یاریگر دادگستری ها باشد.
وی افزود: باید در حوزه ی مدیریت شورا تحول بزرگی رخ دهد و هدف و اعتقاد تمام مدیران در شورا باید میانجیگری و صلح و سازش باشد و این باور باید در بدنه ی شورا شکل بگیرد که وجود شورا برای ایجاد مصالحه و توافق محکم و پایدار بین اصحاب دعوا می باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تاکید کرد: مصالحه ای واقعی است که شفاف و واضح باشد و مشروط به چندین تعهد دیگر نشده باشد تا مشکلات بعدی بوجود نیاید.
وی اضافه کرد: شورای حل اختلاف و مؤسسات داوری باید از یک بانک اطلاعاتی از نخبگانی که می توانند به آنان در ایجاد صلح و سازش کمک کنند، با انجام گزینش های لازم استفاده کنند تا با بکارگیری افراد کاردان و کارشناس بازدهی شورا و مؤسسات داوری بیشتر از گذشته شود.
رئیس دستگاه قضائی استان مرکزی ادامه داد: جلسات رؤسای شورای حل اختلاف در استان(رؤسای حوزه های قضایی) با کارکنان باید به صورت مداوم برگزار شود و مشکلات حوزه ی کاری آنها استماع و راهکار های مناسب برای رفع مشکلات و پیشرفت امور تدبیر شود.
وی گفت:تقدیر از فعالین در امر صلح و سازش از دیگر اقداماتی است که می تواند به ایجاد انگیزه در کارکنان برای توجه و اهمیت بیشتر به این موضوع مفید باشد که باید در دستور کار مدیران شورا قرارگیرد.
وی افزود: حضور نظام مند قضات در شعب شورای حل اختلاف نیز مد نظر باشد و برنامه زمانبندی حضور قضات در شورا مدون شود که بسیار می تواند به کیفیت کار در شعب بیافزاید.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی اظهارداشت: توسعه نظارت و بازرسی در شورا موضوعی است که نباید از نظر مغفول بماند چرا که شورا بخشی از قوه قضائیه است و هر چه نظارت ها بیشتر باشد هم رضایت مندی مردم بیشتر است و هم آسودگی خاطر و آرامش خود اعضا و کارکنان شورا بیشتر می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار