مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی،کاهش حاصلخیزی و تخلیه عناصر غذایی را یکی از مهمترین چالش خاک این استان برشمرد.
کد خبر: ۹۱۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳ 04 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،کوهدانی در حاشیه همایش علوم خاک در فضای مجازی که به همت موسسه تحقیقات خاک و آب کشور که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور مدیران آب و خاک استان ها از جمله استان مرکزی تشکیل شد افزود : آب و خاک دو منبع اساسی برای ادامه حیات بشر می باشند و اتلاف و هدر رفت هریک از این دو منبع حیات بشر را با مشکل جدی مواجه می کند.
وی یادآورشد:خاک به عنوان بستری برای تولید و امنیت غذایی نقش به سزایی در زندگی بشری دارد و اگر چه خاک جزء منابع تجدید پذیر می باشد اما برای تشکیل هر یک سانتیمتر خاک زمانی بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ سال بسته به شرایط آب و هوایی مورد نیاز است که این مهم بیانگر عدم جبران خسارت وارده به خاک را نشان میدهد.
وی افزود: نسل ما وظیفه دارد که خاک را به عنوان میراثی گرانقدر برای آیندگان حفظ کند.
کوهدانی اظهارداشت:خاک در چرخه طبیعت دارای نقشی شامل:
بستری برای تولید محصولات مختلف و تأمین امنیت غذایی ،مخزنی برای نگهداری آب ،بسترتولید مواد اولیه پوشاک و چوب و ... ،تنظیم هوا و تعدل بخشی به ترکیب گازهای جو زمین ، حمایت و حفظ تنوع زیستی در زیست بوم ها ودفن پسماند ها و تصفیه آلاینده هاست.
وی گفت:مهمترین چالش های خاک که استان مرکزی با آن روبروست شامل: کاهش حاصلخیزی و تخلیه عناصر غذایی خاک ها ،کاهش ماده آلی در خاک ، شور شدن خاک ،فرسایش خاک در عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی ،آلودگی خاک و تهدید سلامت خاک و تغییرات نامناسب کاربری اراضی و ساخت و سازهای غیر قانونی است.
کوهدانی گفت: خوشبختانه در دو الی سه سال گذشته مسئولین کشور توجه ویژه ای به مقوله خاک داشته اند و مقرر شده است تا شورای عالی خاک در سطح کشور تشکیل و ردیف اعتباری خاصی نیز برای مقوله خاک مد نظر قرار گیرد که تمامی این موارد نوید بخش حمایت جدی دولت از این سرمایه ملی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار