فوکال پوینت، بیماری پوکی استخوان در استان مرکزی گفت: اقدام اساسی و موثر در بیماری پوکی استخوان پیشگیری و شناسایی به موقع افراد در معرض خطر است.
کد خبر: ۹۱۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 20 October 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر نسرین آذربانی فوق تخصص بیماری های روماتیسمی و مفاصل، به مناسبت ۲۰ اکتبر روز جهانی پوکی استخوان، افزود: پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع در کشور ایران است و در زنان بیشتر مشاهده می‌شود.
وی یادآورشد: با توجه به شرایط کنونی و در معرض خطر بودن بسیاری از افراد نسبت به ابتلا به این بیماری، پیشگیری بسیار مهمتر از درمان بوده و اطلاع رسانی درست و به موقع در این زمینه حائز اهمیت است و نباید فرصت را از دست برود.
این فوق تخصص بیماری های روماتیسمی و مفاصل، افزود: عوامل متعددی در شکل گیری استخوان از زمان جنینی تا بزرگسالی از جمله تغذیه مادر در دوران بارداری و شیردهی، ورزش، تغذیه مناسب، اجتناب از استعمال دخانیات و استفاده مناسب و موثر از مکمل ها و منابع ویتامین D و کلسیم دخیل هستند.
وی ابراز کرد: افرادی که از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند و بیماران مصرف کننده کورتون نیز در خطر ابتلا بیشتر به پوکی استخوان قرار داشته، همچنین بانوانی که منوپوز زودرس داشته و یا به عبارتی در سنین زیر ۴۵ سال یائسگی زودتر از موعد مقرر دارند، می ‌بایست از لحاظ پوکی استخوان توسط پزشک بررسی شوند.
دکتر آذربانی هشدار داد: مرگ و میر در اثر پوکی استخوان و یا عوارض آن بسیار جدی است و چه بسا افرادی که در اثر پوکی استخوان، شکستگی های متعدد از جمله استخوان فمور را داشته و یا در اثر زمینگیر شدن دچار ترومبوز وریدی و آمبولی می شوند و همین عوامل موجب مرگ و میر در بیماران مبتلا به پوکی استخوان می شود.
وی اظهار داشت: لازم است که تمامی بانوان بالای ۶۵ سال سنجش تراکم استخوان را همچون ماموگرافی دانسته و با مراجعه به متخصصین غدد، متابولیسم، روماتولوژی، زنان، داخلی و ارتوپدی آموزش و پیشگیری های لازم در این خصوص را دریافت کنند و سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.
فوکال پوینت، بیماری پوکی استخوان در استان مرکزی افزود: بیماران به هنگام انجام سنجش تراکم استخوان همانند MRI، وسایل فلزی به همراه نداشته و یک روز قبل از انجام این سنجش مصرف کلسیم را نیز قطع کنند.
وی یادآورشد:انجام سنجش تراکم استخوان در شهر اراک بسیار آسان بوده و تنها ۲۰ دقیقه از زمان را به خود اختصاص می دهد.
دکتر آذربانی افزود: سنجش تراکم استخوان در مراکز دولتی و خصوصی شهر اراک با مدرن ترین و و مجهزترین دستگاه ها در حال انجام است.
دکتر آذربانی در خصوص مصرف مکمل ویتامین D و کلسیم در بیماری پوکی استخوان، افزود: ویتامین D برخلاف ویتامین C و ویتامین B محلول در چربی است، به همین برای افزایش بی رویه این ویتامین عوارضی همچون کمبود آن را در پی خواهد داشت و موجب مسمومیت می شود.
وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد مسمومیت، مردم از مصرف خودسرانه و بی رویه این ویتامین اجتناب ورزیده و با مراجعه به پزشک و صلاحدید متخصصان مصرف ویتامین D و کلسیم را در سطح قابل قبول ادامه دهند که دچار عوارض ناشی از مسمومیت این ویتامین نشوند.
این فوق تخصص بیماری های روماتیسمی و مفاصل ،اهداف وزارت بهداشت را، آموزش با هدف پیشگیری از پوکی استخوان و در صورت ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان دانست و گفت: امید است که با آموزش و اطلاع رسانی این دو هدف مهم در چشم انداز ۱۰ ساله آتی، شهر اراک محقق شود و بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار