رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: زندگی کردن با کرونا نیاز به فرهنگ سازی دارد و تغییر فرهنگ نیز زمان بر است، اما این ویروس منتظر زمان نمانده و با کوچکترین غفلت فاجعه ای بزرگ برای هر خانواده رخ می دهد.
کد خبر: ۹۱۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲ 19 October 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در بازدیدی از ترمینال مسافربری، بانک ها، اداره پست و بیمارستان خوانساری تاکید کرد: افزایش سفرها، برگزاری مهمانی ها و مراجعه به مراکز درمانی بدون در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی سه علت اصلی افزایش آمار مبتلایان کرونایی، در مطالعات اخیر بوده است.
وی افزود: باید از انجام هرگونه سفر غیرضروری پرهیز شود و حتی الامکان مسافرت های ضروری نیز با وسایل نقلیه شخصی صورت بگیرد، اگر افراد با وسایل نقلیه عمومی این سفرها را انجام می دهند، حتماً بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را مد نظر قرار دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: ضدعفونی کردن اتوبوس های مسافربری، دستگیره ها و درب ها در ترمینال مسافربری اراک به خوبی صورت می گیرد و نظارت محکمی بر روی این امر وجود دارد.
وی در بازدید از بانک های سطح شهر، گفت: در جلوی تمامی بانک ها مواد ضدعفونی کننده وجود داشته، همچنین در تمامی باجه ها نیز پوشش محافظتی دیده می شود، اما به منظور تماس کمتر دست ها با سطوح باید استفاده از کارت‌های بانکی و خدمات الکترونیک جایگزین استفاده از وجه نقد و پول شود، خدمات الکترونیک باعث افزایش سرعت انجام کارها شده از سوی دیگر می‌تواند نقش موثری در کاهش آمار مبتلایان کرونایی داشته باشد همچنین به منظور تماس کمتر دست با وسایل بهتر است که وسایل ضدعفونی کننده به صورت الکترونیک یا پدالی باشند، مردم در مراجعه به بانک‌ها نیز باید ماسک داشته، فاصله اجتماعی را در صف‌های انتظار رعایت کنند و خودکار شخصی و مواد ضدعفونی کننده به همراه خود داشته باشند.
دکتر جمالیان ضمن اشاره به اینکه مراجعات مردم به دفاتر خدمات الکترونیک، اداره پست و پلیس +۱۰ زیاد صورت می گیرد، گفت: نظارت دائم بر رعایت پروتکل های بهداشتی در این مراکز از سوی متصدیان دفاتر زمان‌بر و سخت بوده، توقع داریم که مردم این فرهنگ را یاد بگیرند و بدون استفاده از ماسک هرگز در اجتماع ظاهر نشوند، در صورت مشاهده مکان های شلوغ حتی الامکان صبر و یا از مراجعه به آن مکان ها خودداری و در صف های انتظار فاصله گذاری اجتماعی را حتماً رعایت کنند.
وی یادآور شد: طبق تحقیقات بالینی ۳۰ درصد افراد ناقل بدون علامت هستند و این یک تهدید بسیار جدی است چرا که اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش احساس می‌شود و ما باید یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم و این زندگی کردن به معنای عادی انگاری و یا سهل انگاری نمی باشد که متاسفانه برخی از افراد زندگی با کرونا را با سهل انگاری و عادی نگری اشتباه گرفته که نتیجه‌ای جز افزایش بستری وافزایش آمار مرگ و میر در پی نخواهد داشت.
متولی سلامت استان مرکزی در بازدیدی از بیمارستان آیت الله خوانساری نیز گفت: با توجه به افزایش روز افزون بیماران کرونایی و به تبع آن افزایش آمار مرگ و میر فشار کاری مضاعفی به کادر بهداشتی و درمانی وارد می‌شود و با توجه به برودت هوا و امکان تهویه کم مکان ها و فضاها، اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی دو چندان شده است.
دکتر جمالیان هشدار داد: در حال حاضر در میانه راه مبارزه با کرونا می باشیم و در این میانه راه ظرفیت بیمارستان های دولتی تکمیل شده و در حال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و غیر دولتی می باشیم که اگر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به همین منوال ادامه دار باشد، مطمئناً بخش های درمانی استان در روزهای آتی جوابگوی نیازهای بیماران نخواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار