معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت اضطراری بقاع ۷۲ تن ساروق در شهرستان فراهان به زودی انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴ 18 October 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، سید محسن رحمتی افزود: این مرمت اضطراری با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال انجام خواهد شد.
وی یادآورشد: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال بارندگی‌ها در این فصل اولویت اقدامات مرمتی، مرمت گنبدها و بام هر دو بقعه خواهد بود.
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: پس از انجام اقدامات اضطراری روی بام و گنبدها در فاز دوم این مرمت سایر بخش‌ها به ویژه بدنه‌های خارجی و داخلی و همچنین مرمت و تثبیت تزئینات و نقاشی‌های داخل بقاع در دستور کار قرار دارد.
او افزود: بر اساس بازدیدی که سرپرست اداره کل و نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از این بنا داشتند مرمت کامل این بنا نیاز به اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال دارد که به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
رحمتی با تاکید بر اینکه امامزاده ۷۲ تن ساروق می‌تواند به مهم‌ترين قطب گردشگری زيارتی استان تبديل شود گفت: بناي امامزادگان ۷۲ تن مربوط به سده ششم هجري است كه در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
وی افزود:كتيبه‌هايی كه در بناي امامزادگان وجود دارند مربوط به دوره‌هاي مختلف است.
او یادآورشد: امامزاده ۷۲ تن در۵۰ كيلومتری شهر اراك قرار دارد،‌ اصل بنا ‌در دوره ايلخانی احداث شده و در دوره‌های سلجوقی تا قاجار،‌ الحاقاتی در آن صورت گرفته است.
رحمتی اظهارداشت: طبق اسناد و مدارک موجود در مجموعه زیارتی ساروق امامزاده طاهر(ع) و شاهزاده علی(ع) و همچنین چهار تن از فرزندان و نوادگان امام سجاد(ع) به نامهای حضرت علی الصالح، عبیدالله، محمدبن علی و نصرت خاتون و ۶۶نفر از نوادگان امامان معصوم، مریدان و شهدای اسلام، دفن هستند، مجموعه بقعه امامزاده ۷۲ تن از دو بنای جداگانه ساخته شده است که جلوه های خاصی از معماری در آن دیده می شود.
وی افزود:یکی از معجزات قرن حافظ قرآن شدن کاظم ساروقی است که در این امامزاده صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار