سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت:بخش های دیگری از چهارطاقی فردقان در شهرستان فراهان کشف شد.
کد خبر: ۹۰۱۷۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 21 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: در نتیجه فصل اول کاوش های باستان شناسی آتشکده فردقان که به سرپرستی محسن کریمی انجام شد، بخش های دیگری از چهارطاقی فردقان در شهرستان فراهان کشف شد.
وی یادآورشد: این فصل از کاوش باستان شناسی به دنبال دو فصل گمانه زنی سال های ۹۴ و ۹۵ آغاز شده است.
محسن کریمی سرپرست تیم باستان شناسی آتشکده فردقان در این باره توضیح داد: مطالعات انجام شده نشانگر آن است که این چهارطاقی به احتمال همان آتشکده ای است که در متون تاریخی به ویژه کتاب تاریخ قم (مربوط به سده سوم هجری) به آن اشاره شده است.
وی افزود: در این فصل بخش هایی از ستون چهاروجهی ضلع جنوب غربی بنا و درگاههای ضلع جنوبی مورد کاوش قرار گرفت. وی ادامه داد:براساس داده های جدید معماری به دست آمده، بنای آتشکده فردقان بنایی مربع به ضلع ۱۷ متر با ستونهای چهار ترک آجری است و دارای یک درگاه ورودی در ضلع شرقی به عرض۱/۸۰ متر، یک درگاه در ضلع غربی به عرض۲/۲۰ متر ، دو درگاه ۹۰ سانتیمتری و یک درگاه
۱/۸۰متری در ضلع جنوبی است در حالیکه ضلع شمال و شمال غربی بنا هنوز در زیر بقایای منازل مسکونی دوره قاجار مدفون است.
کریمی افزود: عرض دیوارهای بنا ۱/۵متر است و با استفاده از مصالح اصلی سنگ احداث و از درون دارای اندود است.
وی یادآورشد: روستای تاریخی فردقان(Fardaghan) در شمال غرب شهرستان فراهان قرار دارد.
کریمی افزود:بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به نام فردقان و برخی وقایع تاریخی مرتبط با آن اشاره شده است.
وی گفت:در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال۲۸۸هجری، انتقال درب مطّلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور پرداخته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار