مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از پرداخت تسهیلات به باغداران انگور به منظور ترویج سیستم ایستاده(داربستی) و بالا بردن کیفیت و کمیت انگور تولیدی استان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱ 20 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی اصغر زارعی افزود: سطح باغات انگور استان حدود ۱۶ هزار هکتار است و هم اینک از این مقدار سالانه ۱۵۳ هزار تن محصول برداشت می شود.
وی یادآورشد: تولید این محصول در استان به سه روش "خزنده"، "پاچراغی" و "داربستی" انجام می‌شود که بیشترین میزان سطح کشت انگور به روش خزنده اختصاص دارد.
زارعی اظهار داشت: پرورش محصول انگور به روش خزنده از معایب مختلفی برخوردار است که از مهمترین آن می توان به عدم امکان استفاده از ماشین آلات، هزینه بالای تولید، میزان بالای آفت و بیماری به نحوی که ۳۰ تا ۳۵ درصد از محصول از بین می‌رود،عملکرد پایین این نوع تولید(متوسط عملکرد این روش ۱۵ هزار هکتار تن در هکتار است اما در سیستم داربستی ۹۰ تا ۱۰۰ تن از هر هکتار استحصال می شود)، کیفیت پایین محصول، هزینه بالای کارگر، تراکم پایین در سیستم خزنده و عدم امکان آبیاری قطره ای با توجه به کم کم آبی استان می توان اشاره کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به منظور ترویج سیستم داربستی و تشویق باغداران به سمت و سوی این روش طی چند سال گذشته طرح هایی به صورت ترویجی در مناطقی از شازند، خنداب و اراک عملیاتی شد که خوشبختانه منجر به عملکرد بالا، تولید با کیفیت و در نهایت رضایت باغداران شد.
وی افزود: برای اجرای این طرح طی پیگیری هایی که سال گذشته از سوی این سازمان انجام شد موفق به دریافت یک میلیارد تومان تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری از وزارتخانه شدیم.
وی ادامه داد: ۸ درصد از سود این تسهیلات را دولت و ۱۰ درصد بر عهده کشاورز قرار گرفت.
زارعی گفت: از اعتبارات استان برای ۱۰ هکتار از زمین های تحت کشت این محصول پایه فلزی خریداری شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
وی افزود: علاوه بر این از محل بند الف تبصره ۱۸ نیز تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد به باغداران اعطا شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد: موافقت نامه ای با صندوق کارآفرینی امید امضا شده است که به موجب آن مصوب شد یک میلیارد تومان وام با نرخ سود ۴درصد به باغداران پرداخت شود. شایان ذکر است کمک های فنی و اعتباری و بند الف تبصره ۱۸ بانک کشاورزی نیز برای سال جدید پیگیری خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار