میگرن یک بیماری عصبی است که می تواند باعث علائم متعدد شود. این بیماری اغلب با سردردهای شدید و ناتوان کننده مشخص می شود. علائم ممکن است شامل تهوع ، استفراغ ، مشکل در صحبت کردن ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن و حساسیت به نور و صدا باشد. میگرن اغلب در خانواده ها ارثی است و در سنین مختلف تأثیر می گذارد.
کد خبر: ۸۹۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰ 15 September 2020

 

 

میگرن چیست و چه علائمی دارد,علت میگرن
میگرن چیست؟

 

علائم میگرن :

علائم میگرن ممکن است یکی دو روز قبل از سردرد شروع شود. علائم در این مرحله می تواند شامل موارد زیر باشد:

- هوس های غذایی

- افسردگی

- خستگی یا انرژی کم

- خمیازه های مکرر

- بیش فعالی

- تحریک پذیری

- سفتی گردن

در میگرن همراه با هاله ، هاله پس از این علایم اتفاق می افتد. در مرحله هاله ، ممکن است با دید ،حس، حرکت و گفتار خود مشکل داشته باشید. نمونه هایی از این مشکلات عبارتند از:

- مشکل در صحبت کردن

- احساس خستگی یا سوزن سوزن شدن در صورت ، بازوها یا پاها

- دیدن اشکال ، گرگرفتگی یا لکه های روشن

- به طور موقت بینایی خود را از دست می دهید

 

مرحله بعدی به عنوان مرحله حمله شناخته می شود. این حادترین یا شدیدترین مراحل است که درد واقعی میگرن رخ می دهد. در برخی افراد ، این می تواند در طول هاله همپوشانی داشته باشد یا رخ دهد. علائم مرحله حمله می تواند از ساعتها تا چند روز ادامه داشته باشد. علائم میگرن در افراد مختلف متفاوت است. برخی از علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- افزایش حساسیت به نور و صدا

- حالت تهوع

- سرگیجه یا احساس ضعف

- درد در یک طرف سر ، یا در سمت چپ ، سمت راست ، جلو یا عقب یا در شقیقه های شما

- ضربان سر و احساس درد در سر

- استفراغ

 

بعد از مرحله حمله ، فرد اغلب مرحله بعد از دوره را تجربه می کند. در طی این مرحله معمولاً تغییراتی در خلق و خو و احساسات ایجاد می شود. این موارد ممکن است از احساس سرخوشی و بسیار خوشحال ، تا احساس بسیار خستگی و بی احساس باشد. سردرد خفیف و کسل کننده ممکن است ادامه یابد.

 

طول و شدت این مراحل در افراد مختلف می تواند درجات مختلفی رخ دهد. بعضی اوقات ، فاز رد می شود و ممکن است حمله میگرنی بدون ایجاد سردرد رخ دهد.

 

میگرن چیست و چه علائمی دارد,علت میگرن
درد میگرن معمولاً روی ناحیه پیشانی تأثیر می گذارد

 

درد میگرن چگونه است :

مردم درد میگرن را اینگونه توصیف می کنند:

- ضربان دار

- خفقان

- سوراخ کردن

- کوبیدن

- ناتوان کننده

همچنین می تواند مانند یک درد شدید کسل کننده و مداوم باشد. درد ممکن است به همان اندازه خفیف شروع شود ، اما بدون درمان متوسط ​​تا شدید می شود.

درد میگرن معمولاً روی ناحیه پیشانی تأثیر می گذارد. معمولاً در یک طرف سر قرار دارد ، اما ممکن است در هر دو طرف ایجاد شود یا تغییر کند.

 

بیشترین میگرن حدود 4 ساعت طول می کشد. اما اگر تحت درمان قرار نگیرند یا به درمان پاسخ ندهند ، می توانند تا 72 ساعت تا یک هفته ادامه داشته باشند. در میگرن های مبتلا به اورا ، درد ممکن است با هاله همپوشانی داشته باشد یا ممکن است هرگز به وجود نیاید.

 

میگرن چیست و چه علائمی دارد,علت میگرن
علت بروز میگرن چیست

 

علت میگرن چیست؟

محققان به قطعیت علت میگرن را مشخص نکرده اند. با این حال ، آنها برخی از عوامل موثر در ایجاد شرایط را پیدا کرده اند. این شامل تغییراتی در مواد شیمیایی مغز مانند کاهش سطح سروتونین شیمیایی مغز است .

عوامل دیگری که میگرن را ایجاد می کند عبارتند از:

- چراغ های روشن

- گرمای شدید یا سرمای شدید

- کمبود آب بدن

- تغییرات فشار هوا

- تغییرات هورمون در زنان ، مانند نوسانات استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی ، بارداری یا یائسگی

- استرس زیاد

- صداهای بلند

- فعالیت بدنی شدید

- نخوردن وعده های غذایی

- تغییرات در الگوهای خواب

- استفاده از داروهای خاص ، مانند داروهای ضد بارداری خوراکی یا نیتروگلیسیرین

- بوی غیر معمول

- غذاهای خاص

- سیگار کشیدن

- مصرف الکل

- مسافرت

 

اگر میگرن دارید ، پزشک ممکن است از شما بخواهد برنامه سردرد را بنویسید کنید. نوشتن کارهایی که انجام می دهید ، چه غذاهایی را می خورید و چه داروهایی را قبل از شروع میگرن مصرف می کنید ، می تواند به شناسایی محرکهای شما کمک کند. بدانید چه چیز دیگری می تواند میگرن شما را تحریک می کند.

 

میگرن چیست و چه علائمی دارد,علت میگرن
میگرن انواع مختلفی دارد

 

انواع میگرن :

انواع زیادی از میگرن وجود دارد. دو نوع از شایع ترین آنها میگرن بدون اورا و میگرن با اورا است. برخی افراد هر دو نوع دارند. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن بیش از یک نوع میگرن دارند.

 

میگرن بدون اورا :

این نوع میگرن قبلاً میگرن معمول خوانده می شد. بیشتر افراد مبتلا به میگرن هاله ای را تجربه نمی کنند.
مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار
طرز تهیه یک صبجانه عالی و چند دقیقه ای

 

میگرن با اورا :

این نوع میگرن قبلاً میگرن کلاسیک ، میگرن پیچیده و میگرن همی پلژیک نامیده می شد. میگرن با هاله در 25 درصد افرادی که میگرن دارند رخ می دهد .

 

میگرن مزمن :

میگرن مزمن به عنوان سردرد ترکیبی یا مختلط خوانده می شود زیرا می تواند دارای ویژگی های میگرن و سردردهای تنشی باشد. همچنین گاهی اوقات میگرن شدید نامیده می شود و در اثر مصرف بیش از حد داروها ممکن است ایجاد شود . افرادی که میگرن مزمن دارند بیش از 15 روز در ماه به مدت 3 ماه یا بیشتر دچار تنش شدید یا سردرد میگرنی می شوند.

 

میگرن حاد :

میگرن حاد یک اصطلاح عمومی برای میگرن است که به عنوان مزمن تشخیص داده نمی شوند. نام دیگر این نوع میگرن اپیزودیک است. افرادی که میگرن اپیزودیک دارند ، تا 14 روز در ماه سردرد دارند. بنابراین ، افراد مبتلا به میگرن اپیزودیک در ماه کمتر از افراد مبتلا به سردرد مزمن، سردرد دارند.

 

میگرن وستیبولار :

میگرن وستیبولار همچنین به عنوان میگرن سرگیجه ای شناخته شده است. میگرن سرگیجه ای بر تعادل ، ایجاد سرگیجه یا هر دو تأثیر می گذارد. افراد در هر سنی ، از جمله کودکان ، میگرن سرگیجه ای دارند. داروهای این نوع میگرن مشابه با داروهای مورد استفاده در انواع دیگر میگرن است. میگرن های وستیبولار نیز به غذاهایی که باعث میگرن می شوند حساس هستند. بنابراین شما ممکن است با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی ، از ابتلا به سرگیجه و سایر علائم جلوگیری کنید یا آن را کاهش دهید.

 

میگرن نوری :

میگرن نوری همچنین به عنوان میگرن چشمی ، میگرن مونوکلار و میگرن شبکیه شناخته می شود . این یک نوع نادر از میگرن با اورا است ، اما برخلاف سایر هاله های بینایی ، تنها بر یک چشم تأثیر می گذارد.

 

میگرن قاعدگی :

میگرن مربوط به قاعدگی تا 60 درصد از خانمهایی را تحت تاثیر قرار می دهد که هر نوع میگرن را تجربه می کنند. آنها می توانند با اورا یا بدون اورا رخ دهند. آنها همچنین می توانند قبل ، حین یا بعد از قاعدگی و هنگام تخمک گذاری رخ دهند.

تحقیقات نشان داده است که میگرن قاعدگی شدیدتر ، دوام بیشتری دارد و حالت تهوع قابل توجه بیشتری نسبت به میگرن که با چرخه قاعدگی در ارتباط نیست ، دارد.

 

میگرن آسفالژیک یا میگرن بدون سردرد :

میگرن آسفالژیک همچنین به عنوان میگرن بدون سردرد ، میگرن خاموش و میگرن بینایی بدون سردرد شناخته می شود. میگرن آسفالژیک هنگامی رخ می دهد که فرد مبتلا به هاله باشد ، اما سردرد پیدا نمی کند.

 

میگرن چیست و چه علائمی دارد,علت میگرن
از داروها می توان برای جلوگیری از وقوع میگرن استفاده کرد


علل ،علایم و درمان میگرن
سردرد ( میگرنی، چشمی ، عصبی )

راههای درمان میگرن :

میگرن قابل درمان نیست ، اما پزشک شما می تواند در مدیریت آنها به شما کمک کند ، بنابراین در موارد کمتری به آنها مبتلا می شوید و در صورت بروز علائم درمان می کنید. درمان همچنین می تواند به جلوگیری از ایجاد میگرن های شدید شما كمك كند.

 

برنامه درمانی شما به این بستگی دارد:

- سن شما

- چند بار در هفته میگرن دارید.

- نوع میگرن شما

- چقدر شدید هستند ، براساس مدت ماندگاری، چقدر درد دارند و چند بار آنها شما را از رفتن به مدرسه یا محل کار باز می دارند.

- تهوع یا استفراغ و علائم دیگر

- سایر شرایط سلامتی شما و داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید

 

شما می توانید چند کار را در خانه امتحان کنید که ممکن است به رفع درد میگرن شما نیز کمک کند:

- در یک اتاق آرام و تاریک دراز بکشید.

- پوست سر یا شقیقه های خود را ماساژ دهید.

- یک پارچه سرد را روی پیشانی یا پشت گردن خود قرار دهید.

 

داروهای میگرنی:

از داروها می توان برای جلوگیری از وقوع میگرن استفاده کرد و یا آن را درمان کرد. ممکن است بتوانید با داروهای OTC تسکین پیدا کنید. اما اگر داروهای OTC موثر نباشند ، پزشک ممکن است تصمیم به تجویز داروهای دیگر بکند.

این گزینه ها بر اساس شدت میگرن شما و هر یک از دیگر شرایط سلامتی شما خواهد بود. گزینه های دارویی هم مواردی را برای پیشگیری و هم روش های درمانی در هنگام حمله شامل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار