سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۲۰ کاروانسرا ی تاریخی در این استان وجود دارد که ۱۳ مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۸۹۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳ 14 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان با بیان اینکه ۱۳ کاروانسرای تاریخی این استان دارای داشته‌های غنی معماری و کاربری خاص در برهه‌های تاریخی پیشین هستند، افزود: مالکیت این بناهای تاریخی خصوصی، اوقافی، میراث فرهنگی و عام‌المنفعه است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار داشت: سیاست وزارت میراث فرهنگی بر حفظ، کاروانسراها و جلوگیری از تخریب آن‌ها است و در این راستا از جذب سرمایه‌گذار برای مرمت‌های اولیه و تغییر کاربری این اماکن تاریخی استقبال می‌شود.
مرزبان ادامه داد: استان مرکزی بواسطه قرار گرفتن بین شمال و جنوب و غرب و شرق کشور بعنوان منطقه حائل و بینابینی، نقش مهمی در ارتباطات منطقه‌ای داشته است، بر این اساس کاروانسراهایی در راهها ساخته‌شد که قدیمی‌ترین کاروانسرا در استان مرکزی به راه بزرگ خراسان یا راه ابریشم معروف است.
او یادآورشد: از تعداد ۲۰ کاروانسرای تاریخی که در استان شناسایی شده قدیمی‌ترین آنها کاروانسرای حمزه‌آباد و کاروانسرای حاجی‌آباد در شهرستان زرندیه در مسیر راه بزرگ خراسان هستند.
شراهی باستان‌شناس و پژوهشگر اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی هم گفت:در این میان ساوه و زرندیه بواسطه قرار گرفتن در مسیر راه یاد شده و راهی که ایران مرکزی را به سلطانیه در دوره ایلخانی ارتباط می‌داده دارای جایگاه ویژه هستند.
وی افزود: به لحاظ وسعت کاروانسرای خشک‌رود مربوط به دوره صفویه در شهرستان زرندیه بزرگترین کاروانسرای استان و به لحاظ سیر تحول معماری و آرایه های وابسته به آن کاروانسرای باغ شیخ مربوط به دوره قاجار در روستای باغ شیخ مهمترین نمونه ها به حساب می آیند.
او ادامه داد: با توسعه راه‌های زیارتی بعد از دوره ایلخانی کاروانسراهایی در مسیر راه‌ها شکل می‌گیرد که مهمترین این راه‌ها که مردمان ایران مرکزی چون یزد، نائین، کاشان را به عتبات اتصال می‌داده از فراهان می‌گذشته و به نام "راه کربلا" خوانده می‌شده‌است و کاروانسراهایی مانند دودهک، کهک، ابراهیم آباد، مشهد میقان، دولت آباد، در مسیر این راه قرار داشته‌اند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: تاکنون ۱۳کاروانسرای استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند و در سالهای اخیر دو کاروانسرای دودهک در شهرستان دلیجان و کاروانسرای ورده در شهرستان زرندیه توسط بخش خصوصی مرمت و بازسازی شده و آماده بهره‌برداری با کاربری گردشگری قرار گرفته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار