سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت:شهر زیر زمینی تهیق خمین در قالب تفاهم‌نامه برای مرمت، بهسازی و بهره‌برداری به شورای بخش کمره واگذار شد.
کد خبر: ۸۹۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲ 14 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: موانع گردشگر پذیرشدن شهر زیرزمینی تهیق در خمین اکنون کوتاه‌تر شده و این نوید را می توان داد که تا نوروز ۱۴۰۰ این شهر خفته در اعماق خاک به‌جامانده از دوران ایلخانی برای ورود گردشگران مهیا می‌شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی یادآورشد: شهر زیرزمینی تهیق که به صورت دستکند برای اسکان و حفظ جان مردم در برابر خطرات احتمالی، جنگ، اختلافات قومی و قبیله ای در بستر کنگلومرایی زمینهای اطراف روستای مذکور و در مجاورت بقعه متبرکه امامزاده زینب خاتون شهرستان خمین ایجاد شده ،پس از ثبت در فهرست آثار ملی در دو فصل مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته است.
او افزود: بر اساس درخواست شورای بخش کمره برای مرمت؛ ساماندهی و بهره برداری در قالب تفاهم نامه فی مابین اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و فرمانداری شهرستان خمین در بازه زمانی مشخص و با نظارت کامل و جامع حفظ آثار تاریخی پس از مراحل مرمت و ساماندهی برای بازدید عموم به بهره برداری خواهد رسید.
مرزبان گفت: امید می رود با نابودی ویروس کرونا برای نوروز ۱۴۰۰شاهد بهره برداری از آن باشیم.
او افزود: شهر یا پناهگاه زیرزمینی تهیق مربوط به دوره ایلخانی در استان مرکزی است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای تهیق واقع شده است.
وی ادامه داد: در این شهر زیرزمینی بعد از عبور از اتاق‌ها، راهرویی دالان شکل و پیچ در پیچ گویی با ارتفاعی بسیار کوتاه وجود دارد،راهرویی باریک و کوتاه که در طول مسیر چاه‌هایی در اطراف آن پدیدار می‌شوند.
این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۰۱۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار