با ادامه مسیر تحول طغیان کووید-19، مقایسه‌هایی میان این بیماری با آنفلوآنزا انجام شده است. اگرچه هر دو ویروس موجب بیماری تنفسی می‌شوند، با این حال تفاوت‌های مهمی میان این دو و شیوه­ انتشار آن‌ها وجود دارد. دانستن این تفاوت‌ها برای اجرای اقدامات بهداشت عمومی در پاسخ به هر یک از این دو ویروس حائز اهمیت است.
کد خبر: ۸۹۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸ 14 September 2020

 

شباهت‌های کووید-19 و آنفلوآنزا
نخست آنکه، کووید-19 و آنفلوآنزا علایم مشابهی دارند. بدین معنا که هر دو، بیماری تنفسی ایجاد می‌کنند. بیماری‌ تنفسی ناشی از این دو ویروس به صورت طیفی از ناخوشی، از بدون علایم و با علایم خفیف، تا شدید و یا حتی مرگ بروز کند.

دوم آنکه، هر دو ویروس از طریق تماس، قطرک‌های تنفسی و مدفوع منتقل می‌شوند. در نتیجه، اقدامات بهداشتی نظیر رعایت بهداشت دست‌ها و آداب بهداشت تنفسی (سرفه در آرنج خمیده یا دستمال کاغذی و بلافاصله دور انداختن آن) به طور یکسان برای پیشگیری از ابتلا به هردو بیماری مهم هستند.

تفاوت‌های کووید-19 و آنفلوآنزا
سرعت انتقال، تفاوت مهم میان این دو ویروس است. دوره نهفتگی یا کمون (از زمان ابتلا تا بروز علایم) در آنفلوآنزا نسبت به کووید-19 کوتاه‌تر و فاصله سرایت آن (زمان بین سرایت به نفر بعدی) نیز کوتاه‌تر است. براساس برآوردهای صورت گرفته، فاصله سرایت کووید-19، 5 الی6 روز است. در حالی که فاصله سرایت ویروس آنفلوآنزا سه روز است. این بدان معناست که آنفلوآنزا سریع‌تر از کووید-19 انتشار پیدا می‌کند.

 

به علاوه، انتقال ویروس در 3 تا 5 روز اول بیماری یعنی امکان سرایت ویروس پیش از بروز علایم بیماری، از ویژگی‌های اصلی سرایت آنفلوآنزاست. در مقابل ، ما میدانیم که افراد مبتلا به کووید-19، 24 تا 48 ساعت پیش از بروز علایم می‌توانند ناقل بیماری باشند، این درحالی است که شواهد موجود نشان می‌دهد افراد در این زمان‌ها عامل اصلی انتقال بیماری محسوب نمی‌شوند.

در کووید-19 شمار بازتولید، یعنی تعداد افرادی که از طریق فرد مبتلا بیمار می‌شوند، بین 2 تا 5/2 نفر است؛ این تعداد بیشتر از شمار بازتولید در آنفلوآنزاست. با این حال، برآوردها در مورد کووید-19 و آنفلوآنزا شدیداً وابسته به شرایط و زمان انجام مطالعه است. بنابراین می‌توان گفت که مقایسه دقیق دو بیماری خیلی دشوار است.

 

کودکان از عوامل مهم انتقال ویروس آنفلوآنزا در اجتماع هستند. داده‌های اولیه در مورد کووید-19 نشان می‌دهد که کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و نرخ حمله‌های بالینی در گروه سنی 0 تا 19 سال پایین است. بعلاوه، داده‌های اولیه مطالعاتی که بر روی سرایت درون-خانواری کووید-19 در چین انجام شده، نشان می‌دهد که این ویروس معمولاً از والدین (بزرگسالان خانواده) به کودکان منتقل شده است نه برعکس.

اگرچه طیف علایم بیماری دو ویروس مشابه هستند، اما در بروز بیماری با علایم شدید، تفاوت‌هایی با هم دارند.

در مورد کووید-19 داده‌های ارائه شده تا به امروز نشان می‌دهد که 80 درصد موارد ابتلا، با علایم خفیف یا بدون علایم، و 15 درصد موارد بیماری وخیم بوده است که طی آن بیمار نیاز به اکسیژن پیدا کرده است؛ 5 درصد مبتلایان هم به عفونت حاد مبتلا شده و نیاز به دستگاه‌های تنفس (ونتیلاتور) داشته‌اند. احتمال وخامت بیماری و ابتلا به عفونت حاد در کووید-19 نسبت به آنفلوآنزا بالاتر است.

کودکان، زنان باردار، سالمندان و افرادی که بیماریهای (یا وضعیت) زمینه ای مزمن داشته و یا به ضعف ایمنی مبتلا باشند، بیشتر از همه در خطر ابتلا به آنفلوآنزای شدید هستند. در مورد کووید-19 تاکنون مشخص شده است که سن بالا و وجود بیماریهای زمینه ای، خطر وخامت بیماری را افزایش می‌دهد.

 

مرگ و میر ناشی از کووید-19 از آنفلوآنزا، به ویژه آنفلوآنزای فصلی، بیشتر است. اگرچه رسیدن به درک کامل از خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 زمان‌بر خواهد بود، اما با توجه به داده‌هایی که تاکنون به دست آورده‌ایم، نسبت مرگ و میر خام (تعداد مرگ‌های گزارش شده تقسیم بر موارد ابتلای گزارش شده) بین 3 تا 4 درصد است. اما، نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلا (تعداد مرگ‌های گزارش شده تقسیم بر شمار کل مبتلایان) کمتر خواهد بود. در آنفلوآنزای فصلی، نرخ مرگ‌و‌میر کمتر از 1/0 درصد است. با این حال، نرخ مرگ‌و‌میر تا حدود زیادی به میزان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و کیفیت آن بستگی دارد.

برای کووید-19 و آنفلوآنزا چه درمان‌هایی وجود دارد؟
چین در حال آزمایش چند دارو در مرحله کارآزمایی بالینی است و بیش از 20 واکسن در حال ساخت برای کووید-19 است. اما تاکنون هیچ دارو یا واکسن مورد تاییدی برای کووید-19 به بازار نیامده است. در مقابل برای آنفلوآنزا، واکسن‌ها و داروهای ضدویروسی متعددی وجود دارد. اگرچه واکسن آنفلوآنزا تأثیری بر ویروس عامل کووید-19 ندارد اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا هر سال واکسن بزنید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار