سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت:نخستین پیست فرمول ۱ ایران در ۳۵ کیلو متری جاده تهران-ساوه، به طول در حدود ۵۰۰ هزار متر مربع، به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۸۹۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹ 08 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: با اتمام نخستین پیست فرمول یک امید است در آینده بسیار نزدیک میزبان مسابقات فرمول یک و ورزشکاران مطرح این رشته در ایران باشیم.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: سرمایه گذار این مجموعه برای اجرای پروژه یک و نیم میلیون یورو هزینه کرده که با راه‌اندازی آن حداقل برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد.
مرزبان افزود: خوشبختانه به دلیل اینکه پرند منطقه آزاد اعلام شده‌است این پیست می تواند بهره‌های اقتصادی و گردشگری زیادی برای کشورمان داشته باشد.
او گفت: نخستین پیست فرمول یک ایران در مجموعه سرزمین ایرانیان و مطابق با استاندارد های فدراسیون جهانی(FIA) است. شهر سرزمین ایرانیان، مجموعه‌ای به وسعت ۱۴۰۰ هکتار و در نزدیکی شهر‌ پرند واقع شده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این مجموعه بزرگ برای زندگی، ورزش‌ و تفریح، تاسیس شده‌است و شامل ۲۴ کاربری مختلف خواهد بود تا مورد استفاده عموم‌ مردم با سلیقه‌های مختلف قرار بگیرد.
او افزود: این پیست به ۴ سکتور تقسیم و در طراحی آن از تجربه ساخت ۶ پیچِ ۶ پیست بزرگ جهان استفاده شده تا جذابیت‌هایش بیشتر شود.
وی با بیان اینکه پیست فرمول۱ ایرانیان، دارای ۱۶ مسیر مختلف است که با در نظر‌ گرفتن حالت رفت و برگشت، به ۳۲ مسیر تبدیل می‌شود گفت: از این پیست می‌توان به صورت همزمان برای سه مورد مسابقه، آموزش و تست گیری، استفاده کرد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهارداشت: برای ساخت این‌ پیست، ۷۵هزار متر مربع آسفالت ریزی شده‌است و ۱۶۵هزار مترمربع آسفالت دیگر به آن اضافه خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر این ۳۲۰هزار متر مربع برای این‌ پیست شن‌ریزی شده‌است.
وی ادامه داد: در پیست فرمول۱، مکان‌هایی برای برپایی کمپ تیم‌هایی مسابقه دهنده نیز در نظر گرفته شده‌است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: سرزمین ایرانیان که یک منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود، برای امور توریستی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به همین منظور قسمتی از این شهر برای احداث ویلاهای توریستی در نظر گرفته شده است.
او افزود: این پیست در ۳۵ کیلومتری آزاد راه تهران-ساوه و در فاصله هفت کیلومتری فرودگاه امام خمینی احداث شده‌است و در حدود ۵۰۰ هزار متر مربع طول دارد و دارای ۱۸ پیچ است.
وی ادامه داد: یکی از نقاط قوت در طراحی این پیست الهام گرفتن از شش پیچ جذاب دنیا است که در نوع خود پیست فرمول ایران را در زمره برترین‌ها قرار می‌دهد پیست‌های آفرود، باگی، اِی‌تی‌وی، کارتینگ و‌ موتور کراس شهر ایرانیان به بهره‌برداری رسیده و خانواده‌های ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند.
مرزبان گفت: مجموعه سوارکاری، دهکده چوگان، دهکده گلف و پارک‌آبی از بخش‌های مختلف دهکده المپیک شهر ایرانیان هستند که در آن برای رشته‌های محبوب ورزشی مانند فوتبال نیز مکانی پیش بینی شده‌است و کار راه‌اندازی آن‌ها به زودی آغاز خواهد شد تا در آینده برای برگزاری‌ اردوهای ورزشی، مورد استفاده تیم‌های ملی قرار بگیرند.
وی یادآورشد: در کنار این شهر تفریحی-ورزشی، رودخانه‌ شوری نیز وجود دارد که قرار است برای ورزش‌های آبی مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار