رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: اجرای طرح مرمت، تعمیر و بازسازی قلعه سالار محتشم آغازشد.
کد خبر: ۸۹۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵ 07 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی مشهدی افزود: کاهگل قسمت هایی از دیوارهای قلعه که در اثر بارندگی ها آسیب دیده بود مورد مرمت قرار گرفته همچنین سفید کاری و کف سازی اتاق های قلعه سالار محتشم ایجاد رمپ ورودی و بهسازی قسمتهایی از پل تاریخی جلماجرد که در اثر برخورد خودروها آسیب دیده بود مورد مرمت قرار می گیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین یادآورشد: مجموعه مصالح به كار رفته در قلعه سالار محتشم سنتی است كه با گذشت زمان فرسوده شده و بر همین اساس سفید کاری و کف سازی اتاق ها در دستور كار قرار گرفت.
او گفت: اعتبار اولیه برای طرح مرمت، تعمیر و بازسازی بنای تاریخی قلعه سالار محتشم، 200 میلیون ریال است كه این مبلغ تا 500 میلیون ریال افزایش می یابد.
مشهدی افزود: طرح مرمت قلعه سالار محتشم با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال و به مدت یک ماه اجرا می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین گفت: ۹۲ مورد از آثار تاریخی شهرستان خمین تاكنون در فهرست آثار ملی كشور ثبت شدند.
او افزود: قلعه سالار محتشم متعلق به نوادگان محتشم است كه ۱۸۰سال پیش ساخته شده و ۱۸ سال قبل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این بنای تاریخی دارای عكاس خانه اختصاصی بوده و اكنون عكس های بسیاری از آن به جای مانده كه علاوه بر ارزش هنری از نظر شناخت تاریخ شهرستان خمین نیز حایز اهمیت است.
این بنا پس از مرمت و تجهیز، در خردادماه سال ۱۳۸۵ به موزه مردم شناسی خمین تبدیل شد و با نصب پیكره هایی، رسومات قدیمی این شهر از جمله « شب چله»، « كردعلی به كوه» و «كوسه ناقالدی» در آن به نمایش گذاشته شده است.
شهرستان خمین زادگاه معمار كبیر انقلاب در ۶۱ كیلومتری اراك قرار دارد كه مهمترین آثار تاریخی آن سنگ نگاره های تیمره، دستكندها، بیت تاریخی امام خمینی(ره)، تیمچه بازار، قلعه های تدافعی، كبوترخانه ها، قلعه سالار محتشم و ۲۴ بقاع متبركه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار