رئیس کل گمرک ایران گفت: یکی از فرصت هایی که تحریم ها در کشور ایجاد کرده نجات از اقتصاد نفتی است چراکه شرایطی ایجاد کرده تا به اقتصاد درون زا بپردازیم و مولفه های اقتصاد در درون را تقویت کنیم.
کد خبر: ۸۹۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶ 03 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،مهدی میراشرفی در نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با بیان اینکه خوشبختانه در طی این سال ها اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است افزود:۳۸ میلیون تن انواع کالای غیرنفتی در سال جاری از ایران به سایر نقاط جهان صادر شده است.
وی میزان کالاهای وارداتی به کشور در سال جاری نیز بیش از ۱۳ میلیون تن اعلام کرد وگفت:بیش از ۱۰ میلیون تن آن را کالاهای اساسی شامل می‌شود و واردات آن با هدف تنظیم بازار صورت گرفته است.
وی افزود:موضوع تحریم های ظالمانه و وجود حجم انبوهی از قوانین که بعضا برخی از آنها متناقض هستند مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و بنگاه داران اقتصادی کشور ایجاد کرده و البته علیرغم وجود این مشکلات تولیدکنندگان به عنوان افسران جبهه اقتصادی در طی این سال ها به خوبی نقش آفرینی کردند و انصافا خوب درخشیدند.
وی یادآورشد: وجود تحریم های ظالمانه یک مبحث چند وجهی ایجاد کرده که همه آن تهدید برای کشور نیست بلکه فرصت های بسیار خوبی ایجاد کرده که سال های سال دولت های مختلف به دنبال تحقق آنها بودند.
میراشرفی اظهارداشت:در سال های گذشته دولت به عنوان بزرگترین تاجر و واردکننده و صادرکننده نقش آفرینی می کرد اما امروز به واسطه تحریم ها این مسئله کمرنگ تر شده و امروز موضوع مردمی شدن اقتصاد بیشتر نمود دارد و تحریم ها سبب شد مردمی بودن اقتصاد بیشتر مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه امروز با وجود همت های تولیدکنندگان و مشارکت و همیاری مردم متدین کشور تمام معادلات و برنامه ریزی های دشمنان در جنگ اقتصادی شکست خورده و آنها را در حوزه اقتصاد و تحریم ها دچار سردرگمی کرده است،گفت: با وجود تحریم ها و فشارهای ناجوانمردانه اقتصادی تنها ایران اسلامی است که در بین کشورها پیروز و سربلند بیرون آمده و قطعا وعده های خداوند محقق خواهد شد و گشایش های اقتصادی تحقق پیدا می کنند.
رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: دیدگاه و هدف این نهاد تلطیف شرایط و حمایت از تولید داخل است اما قوانین پیچیده‌ای در حوزه تجارت خارجی کشور وجود دارد که می‌طلبد مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح آن بیش از پیش تلاش کند.
وی یادآورشد: ساده‌سازی با کاهش قوانین و مقررات و تسهیلگری در فرآیند صادرات عامل موفقیت کشورهای مختلف جهان در تجارت خارجی است اما این مهم در ایران با معضلاتی مواجه است وقوانین، مقررات و بخشنامه‌های مختلف به چالش بزرگی در مسیر فعالیت تولید کنندگان تبدیل شده است.
میراشرفی افزود:فعالان اقتصادی به‌خصوص واردکنندگان و صادر کنندگان نیاز به قوانین کارامد و موثر دارند چرا که پیچیدگی قوانین مشکلاتی را در حوزه تجارت خارجی ایجاد می‌کند.
رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲ و هفت میلیون تن از مجموع صادرات امسال کشور به مناطق اورآسیا بوده درصورتی که بازار این کشورها بسیار مستعد و با ظرفیت است و فعالان اقتصادی استان مرکزی می‌توانند با نیاز سنجی کارشناسانه گام مهمی در راستای افزایش صادرات به این کشورها بردارند.
رئیس کل گمرکات کشور با بیان اینکه سیاست دستگاه گمرک حمایت همه جانبه از تولید است و تمام تلاشمان را بر این می گذاریم که شرایط تحریم ها را خنثی سازی کنیم،گفت: متاسفانه ایران پیچیده ترین قوانین را در حوزه تولید دارد و باید در این خصوص با مشارکت کلیه دستگاه ها اقدام موثری انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار