مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی:
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: درسالجاری دولت باوجود اعتبارات کم تا ۱۱ مرداد بدهکاری با کلیه کشاورزان را تصفیه کرده است.
کد خبر: ۸۹۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷ 25 August 2020

 

 

به گزارش تابناک مرکزی، محمود نعمتی در میز گرد بررسی دستاوردهای بخش اقتصادی استان مرکزی در سال جهش تولید افزود: در سالجاری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است و هم اینک کشاورزان تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند.
وی یادآورشد:میزان خرید گندم از کشاورزان تا ۱۵ مرداد ماه ۲۸۳ هزار تن بوده و پیش بینی می شود امسال نسبت به سال قبل این میزان افزایش یابد.
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با تاکید براینکه گندم استان در هیچ سیلوی غیر استانداردی ذخیره نمی شود،گفت:بیش از دو برابر ظرفیت موجود سیلوی استاندارد موجود است که کاملا مکانیزه است و مردم می توانند با فکر آسوده نان خود را تهیه کنند.
نعمتی ادامه داد: در استان بیش از دو برابر مصرف نان گندم تولید می شود و استانی تولید کننده هستیم و اولویت اول ما مصرف گندم تولیدی خود استان است.
وی با اشاره به افزایش قیمت نان در استان،توضیح داد:دولت نه آرد و نه گندم را گران نکرده و این افزایش قیمت هزینه تولید گندم است و مراکزخصوصی که آرد را به نان تبدیل می کنند، می باشد.
وی با اشاره به شاخص قیمت ها طبق آمار مرکز آمار ایران، افزود: از سال ۹۷ تا کنون هیچ گونه افزایش قیمت نان نداشته ایم و این افزایش قیمت تنها برای خدماتی که بخش خصوصی ارائه می دهد در نظر گرفته شده است.
وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مباحث توسعه ای در یکسری شهرستان ها بهتر رخ می دهد و در بعضی شهرستان ها با سختی روبروست گفت: امکانات شهرستان های دلیجان،محلات،ساوه و زرندیه به گونه ای است که بحث های رشد و توسعه با سرعت بیشتری رقم میخورد و شاخص هایی مثل نرخ بیکاری در شهرستان محلات تنها ۵ درصد است.
وی عنوان کرد:در خمین بدلیل سیاستی که دولت در بحث معافیت مالیاتی پیاده کرده استقبال سرمایه گذاری بسیار شدید شده است.
وی با اشاره به وجود یکسری موانع در خصوص بحث های زیست محیطی در شهر اراک، اظهار داشت:در کارگروه رفع موانع تولید،مسائل و مشکلاتی که برای بنگاه های تولیدی که ناخواسته و در شرایطی مثل صادرات و ارز و یا بروزِ ویروس کرونا ایجاد شده بررسی می شود.
نعمتی افزود:در ماه های اخیر برای اکثر واحدها بحث تخصیص ارز بوجود آمده است و طی این مدت ۵۰ الی ۶۰ واحد صنعتی بحث تخصیص ارز را عنوان کرده اند و خواستار تخصیص ارز هستند.
وی با بیان اینکه در ماده ۶۱ قانون،بحث ستاد رفع موانع تولید پیش بینی شده و از طرفی قوه قضائیه هم نسبت به این موضوع پافشاری می کند.
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت:سعی و تلاش ما این است که کلیه بنگاه های اقتصادی که دچار مسائل و مشکلاتی هستند که ناشی از کارکرد خودِ آن هاست را در ستاد تسهیل بررسی کنیم تا مشکلات آنها رفع شود.
وی با بیان اینکه مشکلات واحد های صنعتی بیشتر در زمینه تامین اجتماعی،مسائل مالیاتی، مطالبات معوق بانکی است،گفت:در حال حاضر جلسات بصورت هفتگی برگزار می شود و در هر جلسه با حضور ۱۰ الی ۱۲ واحد صنعتی مسائل و مشکلات آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
نعمتی با اشاره به موانع قانونیِ موجود، یادآورشد:نتیجه ی پیگیری های صورت گرفته،کاهشِ حقوقِ معوقه ی شرکت هاست و به محضِ اتخاذِ تصمیمات، تعدادِ شرکت های دارای حقوقِ معوقه نیز کاهش می یابد.
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: بر اساسِ آمار شورای هماهنگی بانک ها،مطالباتِ معوقه در کلِ استان ۶۰۰ میلیارد تومان است که این میزان معوقات حدود ۳ درصد است ضمن اینکه در کلِ جهان میانگین معوقاتِ جهانی در سیستم دنیا ۳ درصد و در ایران ۱۰ الی ۱۱ درصد است.
وی نحوه ی عملکرد مطلوبِ بنگاه های اقتصادی را دلیلِ پایین بودن معوقات برشمرد و افزود:طبق آمار بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک های استان،بانک ها تسهیلات خود را به واحدهایی که معوقه ندارند ارائه میدهند و کارخانجات هم به نحوی فعالیت می کنند که دچار مشکل نشوند.
وی با بیان اینکه واحدها مسائل و مشکلات خود را در ستاد رفع موانع تسهیل ارایه می کنند، افزود:در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع استان در بانک های خصوصی است این در حالی است که تنها ۲ هزار میلیارد از آن بصورت تسهیلات پرداخت شده و مابقی در استان های دیگر پرداخت شده به شکل های مختلف از استان خارج می شود.
وی با اشاره به ضعف بانک های خصوصی،تصریح کرد:همه ی بانک های دولتیِ ما مدیریت متمرکز دارند و به راحتی نظارت و کنترل صورت می گیرد اما در بانک های خصوصی ساختاری اداری بطور مطلوب شکل نگرفته است.
نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی وظایف کار گروه ستاد تسهیل از جمله رفع مشکلات تامین اجتماعی، یادآورشد:برخی وظایف هم به ستاد تنظیم بازار مربوط است و طی سالهای اخیر بحث نرخ ارز بیشتر احساس می شود.ضمنا در حال حاضر سویا ،ذرت و جو اقلامی است که با دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومان تامین می شود و برای آنها سامانه خاصی طراحی شده است.
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت:آیین نامه ها و راهبردها پس از ابلاغ به این ستاد مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و مواردی از جمله چگونگیِ توزیعِ سامانه های توزیع،دستورالعمل های سیستم بانکی و توزیع تسهیلات مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه موظف به اجرای دستورالعمل های ارسالی پیش از تغییر هستیم افزود:بررسی های مربوطه منجر به پیشنهاد می شود که این پیشنهاد یا در استان قابلِ رفع است یا به شورای گفتگوی کشور در اتاق بازرگانی ارسال می شود.
وی با اشاره به بررسیِ حدودِ ۱۰ مورد از مشکلات واحدها در ستاد رفع موانع تسهیل،افزود:استان در سال گذشته حدود ۳ درصد نسبت به میانگین رشد کشوری در بحث صادرات بالاتر بوده است.
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار